Projekt LEM (Lekcje Ekonomii dla Młodzieży) ma na celu propagowanie wiedzy ekonomicznej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. W cyklu sześciu lekcji, przygotowanych przez ekspertów Instytutu Misesa, uczniowie dowiadują się o podstawach działania gospodarki, które często pomijane są w ministerialnym programie.
Od 2014 roku nasza Fundacja postanowiła współpracować ze Stowarzyszeniem KoLiber, którego członkowie są przygotowywani do nauczania ekonomii w szkołach średnich. Owoce tej współpracy to dotarcie do 21 szkół, 166 przeprowadzonych lekcji dla ok. 1600 uczniów w całej Polsce w semestrze wiosennym roku szkolnego 2013/2014. Projekt LEM oprócz znajomości teorii, kładzie nacisk na przygotowanie praktyczne. W zaplanowanych grach, scenach i zadaniach to uczniowie są głównymi bohaterami. Wysoki poziom interakcji jest dla uczniów ciekawą alternatywą dla tradycyjnych lekcji i wielu z uczestników z zainteresowaniem sięga po polecaną literaturę i zaczyna interesować się działalnością Fundacji.
Obecnie osoby zaangażowane w LEM przeprowadzają 6 lekcji o następującej tematyce:
1. Czym jest ekonomia?
2. Woda i diament. Skąd bierze się wartość?
3. Historia pieniądza i czym jest inflacja?
4. Historia bankowości, bankowość centralna.
5. Podział dóbr w gospodarce — centralny plan czy wolny rynek (gra katalaktyczna)
6. Dlaczego warto oszczędzać? Co to właściwie są oszczędności?
LEM to skuteczne narzędzie „pracy u podstaw”. Wielu uczniów na wczesnym etapie edukacji zaczyna interesować się ekonomią, a obecny program nauczania w szkołach nie motywuje do sięgania po ekonomistów austriackich.
Zachęcamy do wsparcia projektu LEM — dzięki Państwa pomocy będziemy mogli przygotować rekwizyty niezbędne do prowadzenia lekcji, a także przeprowadzić szkolenia dla większej liczby przyszłych prowadzących. W najbliższym czasie Instytut Misesa przewiduje dodatkowe kursy dla nauczycieli, dzięki którym myśl austriacka będzie mogła być obecna w liceach i technikach.