Nie zapomnij rozliczyć PIT do końca kwietnia
KRS: 0000174572
Powrót
Infrastruktura

McCaffrey: Kto zbudował drogę?

3
Matt McCaffrey
Przeczytanie zajmie 3 min
McCafferty_Kto-zbudował-drogę.jpg
Pobierz w wersji
PDF

Autor: Matt McCaffrey
Źródło: mises.org
Tłumaczenie: Wojciech Świder
Wersja PDF, EPUB, MOBI

drogę

W wiadomościach pojawiła się świetna historia o Mike’u Wattsie, brytyjskim przedsiębiorcy, który znalazł pomysłową odpowiedź na jedno z najbardziej oklepanych pytań w ekonomii: Kto będzie budował drogi? Ze względu na osuwisko w lutym zamknięto część drogi A431 między Bath i Bristolem. Wydarzenie to bardzo utrudniło życie osobom dojeżdżającym do pracy, które musiały zmierzyć się z dramatycznie zwiększonymi kosztami paliwa, wydłużonym czasem dojazdu i podwyższonym poziomem zanieczyszczenia. Ta sytuacja miała trwać do Bożego Narodzenia aż samorząd będzie w stanie naprawić drogę.

Widząc komplikacje spowodowane zamknięciem, Watts postanowił rozwiązać problem przez zbudowanie własnej, płatnej drogi, w celu zapewnienia kierowcom tańszych i bardziej bezpośrednich przejazdów. Według „The Telegraph”, „trasa, którą otwarto w piątek, jest uważana za pierwszą prywatnie wybudowaną, płatną autostradę od ponad 100 lat”.

Watts i jego żona byli wyjątkowo obrotni w swoim przedsięwzięciu, które pochłonęło 150.000 funtów na budowę i będzie wymagało kolejnych 150.000 funtów na utrzymanie drogi w ciągu najbliższych pięciu miesięcy (w porównaniu do 1,5 mln funtów potrzebnych na naprawę uszkodzonej drogi). Przedsiębiorcze małżeństwo jest już pewne, że podjęło właściwą decyzję, zarówno dla siebie, jak i lokalnych kierowców.

W przeciwieństwie do „patronów” dróg publicznych, w przypadku Wattsa klienci z góry wiedzą, ile mają zapłacić i czego mogą się spodziewać za swoje pieniądze. Mike pobiera opłatę w wysokości dwóch funtów za pojazd i ma już 1250 klientów dziennie. Co zaskakujące, jego droga jest w jakiś sposób sprawna i kierowcy używają jej, mimo że nie została zatwierdzona przez inspektorów bezpieczeństwa. Nowa droga jest również wybawieniem dla lokalnych przedsiębiorców, których przychody spadły po zamknięciu ruchu w okolicy. Wznowiony ruch pomaga wrócić firmom do gry. Watts zaproponował nawet układ, by klienci, którzy wydadzą 20 funtów lub więcej w lokalnych sklepach, mieli już w tej kwocie pokryte koszty przejazdu.

Ze względu na łatwość i wydajność jazdy po tej prywatnej drodze, nie dziwi fakt, że Rada Bath i North East Somerset (odpowiedzialna za lokalne rządowe drogi) próbuje przekonać kierowców, by nie używali drogi Mike’a. Jednak można powiedzieć, że konsumenci „głosują kołami” i mimo to wybierają płatną drogę. To kolejna sytuacja, gdy rynek interweniuje, rozwiązując problemy tam, gdzie rząd okazuje się zawodny.

Podobał Ci się ten artykuł? Wesprzyj redakcję IM. Dzięki Twojej darowiźnie opublikujemy więcej wartościowych komentarzy, tłumaczeń i innych ciekawych tekstów.

Kategorie
Ekonomia sektora publicznego Infrastruktura Teksty Tłumaczenia

Czytaj również

Beim_Fracht lotniczy_a Centralny_Port Komunikacyjny_–_analiza_dyskusji

Infrastruktura

Beim: Fracht lotniczy a Centralny Port Komunikacyjny – analiza dyskusji

Budowa CPK może sprzyjać rozwojowi frachtu lotniczego, ale nie jest ani warunkiem koniecznym ku temu, ani nie jest procesem samoistnym.

Jurewicz_Paradoks-Braessa-a-opłaty-za-drogi.jpg

Infrastruktura

Jurewicz: Paradoks Braessa a opłaty za drogi

W dyskusjach na temat miejskiej polityki transportowej przeciwnicy samochodów przywołują niekiedy paradoks Braessa, wedle którego w pewnych okolicznościach zbudowanie nowej drogi może doprowadzić do zwiększenia korków — nawet przy założeniu, że łączna liczba przejechanych kilometrów się nie zmieni. Okazuje się jednak, że poddanie dróg regułom działania rynku powoduje, że paradoks Braessa nie występuje.

Parchi_Poza_panstwem_tez_istnieje_skuteczne_zarzadzanie

Ekonomia sektora publicznego

Parchi: Poza państwem istnieje skuteczne zarządzanie

W dzisiejszych czasach rząd i państwo to terminy zwykle stosowane wręcz synonimicznie. Ale czy zawsze musi tak być?

Barnard_USA-powinny-promować-energię-nuklearną.jpg

Infrastruktura

Barnard: USA powinny promować energię nuklearną

Najbezpieczniejsza forma produkcji energii?


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze 3
Jan Pawlik

Super. W Polsce niemożliwe. Zawistni sąsiedzi powiadomią władze a ta postąpi tak jak prawo nakazuje nie bacząc na ewidentne korzyści kierowców.

Odpowiedz

sps

ale oczywiście o tym, że to polna droga, z kosztami £1k dziennie, która ostatecznie przyniosła straty w momencie zamknięcia już nie napiszecie, mimo że historia jest stara i można to łatwo sprawdzić, nie?

Odpowiedz

marcinach

Wow, też mi odkrycie. Niedaleko Blackpool w Lancashire, pewnien pan, wybudował drogę oraz most, za który pobiera opłaty. Mieszkańcy poblikiej wsi mają do wyboru - szybko wydostać sie ze wsi i zapłacić, albo nie płacić i objechać jakieś 10 minut caaaały teren. Nic nowego.

Odpowiedz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.