Autor: Marek Sajak
Wersja PDF

Miło nam zaprezentować kolejną pracę dyplomową związaną z austriacką szkołą ekonomii. Jest to praca licencjacka pana Marka Sajaka „Regulacje antymonopolowe, jako gwarant prawidłowego funkcjonowania gospodarki rynkowej – ujęcie krytyczne” napisana na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod kierunkiem prof. dr. hab. Krzysztofa Firleja.

antymonopoloweWstęp

Prawo antymonopolowe, jest jedną z praktyk interwencjonizmu państwowego, która ma na celu ochronę konkurencji i konsumentów przed monopolami i oprowadzić do poprawy ogólnej sytuacji rynkowej. Jednakże liczne analizy teoretyczne i empiryczne, dowodzą, że prawo antymonopolowe jest tworzone na podstawie niejasnych przesłanek ekonomicznych i niekoniecznie służy procesowi konkurencji oraz szeroko pojętemu interesowi publicznemu. Bagatelizowana jest wielowymiarowość konkurencji i nierealistyczność modelu konkurencji doskonałej na której w dużej części bazuje myślenie o polityce antymonopolowej – w aspekcie opisowym jak i normatywnym. Ponadto, czy można stwierdzić zawodność rynku na podstawie różnic między rynkiem rzeczywistym, a rynkiem zawartym w statycznych warunkowych modelach ekonomicznych?

Każda interwencja rządowa, czy w postaci prawa antymonopolowego, czy kontroli cen, jest ograniczaniem suwerenności konsumenta. To konsument, podejmujący swobodne decyzje, jest centralnym punktem teorii ekonomicznych, ponieważ, to on decyduje czy dany produkt jest dla niego użyteczny i czy jego cena odpowiada subiektywnemu wartościowaniu użyteczności oferowanego produktu. Natomiast, gdy w naturalną relację pomiędzy sprzedającym, a kupującym, wkracza organ antymonopolowy, autonomię konsumenta, zastępuje arbitralna ocena zjawisk zachodzących w procesie konkurencji. Historia regulacji antymonopolowych, wskazuje, że jest ona często używana jako narzędzie protekcjonizmu i walki z bardziej efektywnymi konkurentami. Prawo antymonopolowe może przynosić efekty odwrotne do zamierzonych, może zostać użyte do kreowania nieefektywności.

Celem pracy jest krytyczna analiza ekonomicznych podstaw i wpływu na rynek ustawodawstwa antymonopolowego.
Praca składa się z trzech rozdziałów i ma charakter teoretyczno-empiryczny. W rozdziale pierwszym wyjaśnię pojęcie konkurencji, konkurencji doskonałej oraz monopolu prawnego i rynkowego w odniesieniu do różnych teorii ekonomicznych, oraz istotę regulacji antymonopolowych w oparciu o symptomy monopolizacji rynku i praktyki monopolistyczne.

W drugim rozdziale przeprowadzę krytyczna ocenę ustawodawstwa antymonopolowego na podstawie teoretycznych rozważań i obserwacji. Odniosę się do niejasnych przesłanek ekonomicznych, stosowania tego typu regulacji podam przesłanki poddające w wątpliwość stosowność interwencjonizmu w tym zakresie., poddam krytyce teorię konkurencji doskonałej oraz rynków spornych, oraz przytoczę wątpliwości dotyczące prawidłowości oceny praktyk monopolistycznych i symptomów monopolizacji rynku.

Trzeci rozdział ma charakter empiryczny. Przedstawię w nim genezę regulacji antymonopolowych oraz przedstawię wybrane przykłady, wątpliwych pod względem merytorycznym i ekonomicznym, spraw antymonopolowych. Ocenię w nim przesłanki, które miały usprawiedliwiać interwencję organu antymonopolowego oraz przedstawię skutki podjętych działań.

Całość pracy dostępna w wersji PDF

4 odpowiedzi na „Sajak: Regulacje antymonopolowe, jako gwarant prawidłowego funkcjonowania gospodarki rynkowej – ujęcie krytyczne”

  • Przykładem idiotyzmu związanego ze zwalczaniem „monopoli” są przykłady z Polski:
    – zwalczanie „monopolu” taksówkowego w jakiejś miejscowości
    – zwalczanie „monopolu” przewozów autobusowych międzymiastowych (Polski Bus)
    – zwalczanie „monopolu” wycieczek statkiem na Bałtyk z Łeby lub Kołobrzegu (dokładnie nie pamiętam)

    We wszystkich tych przypadkach mamy do czynienia z sytuacjami ABSOLUTNIE WOLNORYNKOWYMI, gdzie doszło do opanowania jakiegoś obszaru działalności gospodarczej przez firmy, które zdobyły swoje pozycje WYŁĄCZNIE dzięki decyzji WOLNYCH LUDZI. I taką sytuację jakiś urzędniko-idiota nazwał „monopolem”. Z monopolem mamy do czynienia WYŁĄCZNIE wtedy, gdy jego powstanie związane jest z decyzją URZĘDNICZĄ.

    Tak więc nie może powstać „monopol” na wycieczki statkiem, gdyż brak konkurencji nie wynika z ingerencji w rynek, ale z tego, że w wyniku decyzji wolnorynkowej żaden inny uczestnik relacji rynkowych nie chce oferować danej usługi. Gdyby to ograniczenie wynikało np. z prawa, że nie wolno nikomu innemu pływać po Bałtyku, to mielibyśmy monopol.
    .
    Ale z tego wynika, że monopol to tak naprawdę problem USTAWODAWCZY i nie ma nic wspólnego z konkretnymi firmami.
    Oskarżanie prywatnych firm nie korzystających ze wsparcia państwa o „monopol” to tak, jakby oskarżać dziecko grające w „strzelankę” o ludobójstwo …

  • Czy opublikowaliście gdzieś ujęcie „niekrytyczne” ? Czy takowego nie ma 😛 ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • google
  • facebook
  • twitter
  • youtube
Zapisz się na newsletter:

Wybierz listę(y):

Cytat:
  • Nie ma żadnego przypadku w historii gospodarczej całego świata, by poważnej i przedłużającej się inflacji nie towarzyszył, oraz której nie umożliwił – jeśli nie bezpośrednio spowodował – znaczny wzrost ilości pieniądza. Gottfried Haberler
Mecenasi
Wspieraj Nas>>
W czerwcu wsparli nas:
Pan Bartosz Baranowski
Pan Wojciech Bielecki
Pan Rafał Boniecki
Pani Dominika Buczek
Pani Julia Bula
Pan Marcin Dabkus
Pan Michał Dębowski
Pan Paweł Drożniak
Pan Dariusz Dziadkowski
Pan Maciej Gorzelak
Pan Jarosław Grycz
Pan Adrian Grzemski
Pan Maciej Grzymkowski
Państwo Paulina i Przemysław Hys
Pan Miłosz Janas
Pan Łukasz Jasiński
Pan Dominik Jaskulski
Pan Paweł Jegor
Pan Tomasz Jetka
Pan Gustaw Jokiel
Pan Dominik Jureczko
Pan Paweł Jurewicz
Pan Jan Kłosiński
Pan Jan Kochman
Pan Andrzej Koźlik
Pan Jacek Kubica
Pan Wojciech Kukla
Pan Stanisław Kwiatkowski
Pan Tomasz Malinowski
Pan Miłosz Mazurkiewicz
Pani Magdalena Moroń
Pan Marcin Moroń
Pan Piotr Musielak
Pan Maksym Mydłowski
Pan Tomasz Netczuk
Pan Filip Nowicki
Pani Karolina Olszańska
Pan Rafał Parol
Pan Mikołaj Pisarski
Pani Agnieszka Płonka
Pan Bartłomiej Podolski
Pan Paweł Pokrywka
Pan Michał Puszkarczuk
Pan Jakub Sabała
Pan Adam Skrodzki
Pan Michał Sobczak
Pan Radosław Sobieś
Pan Piotr Sowiński
Pan Łukasz Szostak
Pan Franciszek Szterleja
Pan Szymon Szydełko
Pan Michał Szymanek
Pan Szymon Truszczyński
Pan Krzysztof Turowski
Pan Jan Tyszkiewicz
Pani Anna Wajs
Pan Adam Wasielewski
Pan Karol Więckowski
Pan Waldemar Wilczyński
Pan Jakub Wołoszyn
Pan Karol Zdybel
Pan Marek Zemsta
Łącznie otrzymaliśmy 2 883,33 zł . Dziękujemy wszystkim Darczyńcom!
Znajdź się na liście>>
Lista mecenasów>>