I. CEL

Lekcje Ekonomii dla Młodzieży (LEM) mają na celu wprowadzenie uczniów liceów w podstawowe, zawsze aktualne (choć niestety rzadko uwzględniane w programach szkolnych) zagadnienia związane z ekonomią (pieniądz, handel, działanie współczesnego systemu bankowego, polityka monetarna, inflacja). Projekt ten jest prowadzony wspólnie ze Stowarzyszeniem Koliber.

II. OPIS

Zajęcia prowadzone są przez współpracowników Instytutu Misesa, członków Stowarzyszenia Koliber i członków lokalnych Klubów Austriackiej Szkoły Ekonomii jako element programu takich przedmiotów jak „podstawy przedsiębiorczości” lub „wiedza o społeczeństwie” za zgodą dyrekcji szkół i nauczycieli przedmiotu. Prowadzący przed przeprowadzeniem zajęć są najpierw szkoleni, tak żeby zapewnić odpowiedni poziom prowadzenia zajęć. w semestrze wiosennym roku szkolnego 2013/2014 dotarliśmy do 21 szkół i ponad 500 uczniów w całej Polsce .

Projekt LEM oprócz znajomości teorii, kładzie nacisk na przygotowanie praktyczne. W zaplanowanych grach, scenach i zadaniach to uczniowie są głównymi bohaterami. Wysoki poziom interakcji jest dla uczniów ciekawą alternatywą dla tradycyjnych lekcji i wielu z uczestników za zainteresowaniem sięga po polecaną literaturę lub zaczyna interesować się działalnością Fundacji.

Obecnie osoby zaangażowane w LEM przeprowadzają 6 lekcji o następującej tematyce:

1. Po co nam ekonomia?

2. O wartości i wymianie

3. Historia i cechy pieniądza

4. System bankowy

5. Podział bogactwa

6. Oszczędzanie

W większości szkół przeprowadzony jest cały cykl lekcyjny, jednak ze względów na ograniczenia czasowe część nauczycieli decyduje się na wybrane tematy. Lekcje opracowane są w sposób pozwalający przeprowadzać je jako cykl, ale nic nie stoi na przeszkodzie by prowadzić je jako niezależne jednostki dydaktyczne. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia 6 lekcji w danej szkole, prowadzący LEM organizują dodatkowe zajęcia dla zainteresowanych uczniów.

Poradnik dla prowadzących i nauczycieli:

W III edycji projektu (2015/16) w Warszawie i Gdańsku realizujemy go wspólnie z firmą Deloitte.

 

III. JAK POMÓC?

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych wsparciem projektu LEM do wpłacania darowizn, które zostaną przeznaczone na:
– przygotowanie materiałów dydaktycznych – lekcje w ramach LEM są interaktywne i nie kojarzą się uczniom z tradycyjnym szkolnym wykładem. Uczniowie często uczestniczą w scenkach, grach i eksperymentach, które przybliżają im zawiłości teorii ekonomii i ułatwiają zapamiętać wiele pojęć.
– przeprowadzenie szkoleń dla prowadzących – w każdym semestrze eksperci Instytutu Misesa przygotowują prowadzących lekcje do pracy w szkole. Lekcje pokazowe przeprowadzane są w Warszawie i transmitowane online do wszystkich zainteresowanych.
-Promocja projektu w instytucjach oświatowych – w 2014 r. LEM promowane były na konferencjach i zjazdach nauczycieli przedsiębiorczości.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: ekonomiadlamlodziezy.pl
Osoby zainteresowane zdobyciem doświadczenia pedagogicznego poprzez prowadzenie zajęć w ramach LEM znajdą potrzebne informacje na stronie: http://ekonomiadlamlodziezy.pl/zostan-prowadzacym/

 

IV. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA PROJEKT

Paweł Kot, redaktor naczelny mises.pl, kontakt: kliknij, by zobaczyć e-mail

V. ZDJĘCIA Z PRZEPROWADZONYCH LEKCJI

Zdjęcia z lekcji w IV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tarnowie (lekcja 3. i 4. – pieniądz i bankowość), marzec 2014.

1001930_1477037939180915_343564280_n

10155132_1477037992514243_315419192_n

1901787_1477038012514241_262640656_n

1900007_1477037962514246_1196226177_n

 

Poprzednikiem projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży był w Instytucie Misesa zakończony już projekt Lekcje Ekonomii, oto kilka archiwalnych zdjęć:

Lekcja w LO im. Jana III Sobieskiego w Krakowie, 28.11.2008; temat: Pieniądz

Czy ktoś wie, co to jest pieniądz?


Olgierd Sroczyński i Szymon Chrupczalski to dwuosobowy nauczyciel doskonały.


Przyjrzyjmy się z bliska złotej monecie.


Tak krąży pieniądz (w klasie).


Bohater lekcji z bliska.


Dyskusja:Ile pieniędzy potrzeba w gospodarce? Jaką rezerwę powinny utrzymywać banki?


Kiedy była mowa o walucie Zimbabwe, na tablicy pojawiło się dużo zer.

Lekcja w LO im. Jana III Sobieskiego w Krakowie, 17.10.2008




  • google
  • facebook
  • twitter
  • youtube
Zapisz się na newsletter:

Wybierz listę(y):

Cytat:
  • Sztuka ekonomii polega na tym, by spoglądać nie tylko na bezpośrednie, ale i na odległe skutki danego działania czy programu; by śledzić nie tylko konsekwencje, jakie dany program ma dla jednej grupy, ale jakie przynosi wszystkim. Henry Hazlitt
Mecenasi
Wspieraj Nas>>
W październiku wsparli nas:
Pan Dominik Aromiński
Pan Bartosz Baranowski
Pan Wojciech Bielecki
Pan Piotr Bigaj
Pan Rafał Boniecki
Pani Dominika Buczek
Pani Julia Bula
Pan Robert Ciborowski
Pan Marcin Dabkus
Pan Michał Dębowski
Pan Paweł Drożniak
Pan Tomasz Dworowy
Pan Dariusz Dziadkowski
Pan Konrad Floriańczyk
Pan Maciej Gorzelak
Pan Stanisław Gruszka
Pan Jarosław Grycz
Pan Adrian Grzemski
Pan Maciej Grzymkowski
Pan Michał Gutowski
Państwo Paulina i Przemysław Hys
Pan Miłosz Janas
Pan Łukasz Jasiński
Pan Dominik Jaskulski
Pan Paweł Jegor
Pan Tomasz Jetka
Pan Gustaw Jokiel
Pan Dominik Jureczko
Pan Paweł Jurewicz
Pan Jan Kłosiński
Pan Tomasz Kłosiński
Pan Jan Kochman
Pan Kamil Koper
Pan Wojciech Kukla
Pan Witold Kwaśnicki
Pan Stanisław Kwiatkowski
Pani Anna Kwiecień
Pan Apolinary Lipski
Pan Tomasz Malinowski
Pan Adam Mazik
Pan Miłosz Mazurkiewicz
Pani Magdalena Moroń
Pan Marcin Moroń
Pan Piotr Musielak
Pan Maksym Mydłowski
Pan Tomasz Netczuk
Pan Konrad Niemotko
Pan Paweł Nowakowski
Pan Filip Nowicki
Pani Karolina Olszańska
Pan Dariusz Ostrowski
Pan Zbigniew Ostrowski
Pani Marzanna Papka
Pan Arkadiusz Konrad Pierowski
Pan Rafał Parol
Pan Mikołaj Pisarski
Pani Agnieszka Płonka
Pan Dominik Pobereszko
Pan Bartłomiej Podolski
Pan Paweł Pokrywka
Pan Michał Puszkarczuk
Pan Jacek Rusiecki
Pan Adam Skrodzki
Pan Emil Snużka
Pan Michał Sobczak
Pan Radosław Sobieś
Pan Piotr Sowiński
Pan Mikołaj Stempel
Pan Tomasz Szumski
Pan Michał Szymanek
Pan Adam Ślązak
Pan Tomasz Ślusarczyk
Pan Marek Trzaska
Pan Jan Tyszkiewicz
Pan Adam Wasielewski
Pan Waldemar Wilczyński
Pan Jakub Wołoszyn
Pan Tomasz Wyszogrodzki
Pan Karol Zdybel
Pan Marek Zemsta
Pani Mariola Zabielska-Romaszewska
Pan Krzysztof Zuber
Pracownik Santander Bank
Łącznie otrzymaliśmy 4 961,16 zł i 1,69 btc . Dziękujemy wszystkim Darczyńcom!
Znajdź się na liście>>
Lista mecenasów>>