I. CEL

Lekcje Ekonomii dla Młodzieży (LEM) mają na celu wprowadzenie uczniów liceów w podstawowe, zawsze aktualne (choć niestety rzadko uwzględniane w programach szkolnych) zagadnienia związane z ekonomią (pieniądz, handel, działanie współczesnego systemu bankowego, polityka monetarna, inflacja). Projekt ten jest prowadzony wspólnie ze Stowarzyszeniem Koliber.

II. OPIS

Zajęcia prowadzone są przez współpracowników Instytutu Misesa, członków Stowarzyszenia Koliber i członków lokalnych Klubów Austriackiej Szkoły Ekonomii jako element programu takich przedmiotów jak „podstawy przedsiębiorczości” lub „wiedza o społeczeństwie” za zgodą dyrekcji szkół i nauczycieli przedmiotu. Prowadzący przed przeprowadzeniem zajęć są najpierw szkoleni, tak żeby zapewnić odpowiedni poziom prowadzenia zajęć. w semestrze wiosennym roku szkolnego 2013/2014 dotarliśmy do 21 szkół i ponad 500 uczniów w całej Polsce .

Projekt LEM oprócz znajomości teorii, kładzie nacisk na przygotowanie praktyczne. W zaplanowanych grach, scenach i zadaniach to uczniowie są głównymi bohaterami. Wysoki poziom interakcji jest dla uczniów ciekawą alternatywą dla tradycyjnych lekcji i wielu z uczestników za zainteresowaniem sięga po polecaną literaturę lub zaczyna interesować się działalnością Fundacji.

Obecnie osoby zaangażowane w LEM przeprowadzają 6 lekcji o następującej tematyce:

1. Po co nam ekonomia?

2. O wartości i wymianie

3. Historia i cechy pieniądza

4. System bankowy

5. Podział bogactwa

6. Oszczędzanie

W większości szkół przeprowadzony jest cały cykl lekcyjny, jednak ze względów na ograniczenia czasowe część nauczycieli decyduje się na wybrane tematy. Lekcje opracowane są w sposób pozwalający przeprowadzać je jako cykl, ale nic nie stoi na przeszkodzie by prowadzić je jako niezależne jednostki dydaktyczne. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia 6 lekcji w danej szkole, prowadzący LEM organizują dodatkowe zajęcia dla zainteresowanych uczniów.

Poradnik dla prowadzących i nauczycieli:

W III edycji projektu (2015/16) w Warszawie i Gdańsku realizujemy go wspólnie z firmą Deloitte.

 

III. JAK POMÓC?

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych wsparciem projektu LEM do wpłacania darowizn, które zostaną przeznaczone na:
– przygotowanie materiałów dydaktycznych – lekcje w ramach LEM są interaktywne i nie kojarzą się uczniom z tradycyjnym szkolnym wykładem. Uczniowie często uczestniczą w scenkach, grach i eksperymentach, które przybliżają im zawiłości teorii ekonomii i ułatwiają zapamiętać wiele pojęć.
– przeprowadzenie szkoleń dla prowadzących – w każdym semestrze eksperci Instytutu Misesa przygotowują prowadzących lekcje do pracy w szkole. Lekcje pokazowe przeprowadzane są w Warszawie i transmitowane online do wszystkich zainteresowanych.
-Promocja projektu w instytucjach oświatowych – w 2014 r. LEM promowane były na konferencjach i zjazdach nauczycieli przedsiębiorczości.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: ekonomiadlamlodziezy.pl
Osoby zainteresowane zdobyciem doświadczenia pedagogicznego poprzez prowadzenie zajęć w ramach LEM znajdą potrzebne informacje na stronie: http://ekonomiadlamlodziezy.pl/zostan-prowadzacym/

 

IV. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA PROJEKT

Paweł Kot, redaktor naczelny mises.pl, kontakt: kliknij, by zobaczyć e-mail

V. ZDJĘCIA Z PRZEPROWADZONYCH LEKCJI

Zdjęcia z lekcji w IV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tarnowie (lekcja 3. i 4. – pieniądz i bankowość), marzec 2014.

1001930_1477037939180915_343564280_n

10155132_1477037992514243_315419192_n

1901787_1477038012514241_262640656_n

1900007_1477037962514246_1196226177_n

 

Poprzednikiem projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży był w Instytucie Misesa zakończony już projekt Lekcje Ekonomii, oto kilka archiwalnych zdjęć:

Lekcja w LO im. Jana III Sobieskiego w Krakowie, 28.11.2008; temat: Pieniądz

Czy ktoś wie, co to jest pieniądz?


Olgierd Sroczyński i Szymon Chrupczalski to dwuosobowy nauczyciel doskonały.


Przyjrzyjmy się z bliska złotej monecie.


Tak krąży pieniądz (w klasie).


Bohater lekcji z bliska.


Dyskusja:Ile pieniędzy potrzeba w gospodarce? Jaką rezerwę powinny utrzymywać banki?


Kiedy była mowa o walucie Zimbabwe, na tablicy pojawiło się dużo zer.

Lekcja w LO im. Jana III Sobieskiego w Krakowie, 17.10.2008




  • google
  • youtube
Zapisz się na newsletter:

Wybierz listę(y):

Cytat:
  • Ludzkie działanie to zachowanie celowe. Możemy też powiedzieć: działanie to wola zrealizowana i przekształcona w czyn; to dążenie do celu; to rozmyślna reakcja podmiotu na bodźce i uwarunkowania zewnętrzne. Ludwig von Mises
Mecenasi
Wspieraj Nas>>
W grudniu wsparli nas:
Pan Michał Basiński
Pan Marek Bernaciak
Pan Wojciech Bielecki
Pani Dominika Buczek
Pan Marcin Dabkus
Pan Michał Dębowski
Pan Dariusz Dziadkowski
Pan Piotr Furmanek
Pan Maciej Gorzelak
Pan Jarosław Grycz
Pan Adrian Grzemski
Pan Maciej Grzymkowski
Pan Michael Huemer
Pan Przemysław Hys
Pan Miłosz Janas
Pan Dawid Jary
Pan Łukasz Jasiński
Pan Dominik Jaskulski
Pan Paweł Jegor
Pan Tomasz Jetka
Pan Gustaw Jokiel
Pan Dominik Jureczko
Pan Paweł Jurewicz
Pan Jan Kłosiński
Pan Jan Kochman
Pan Mateusz Krzysztof
Pan Jacek Kubica
Pan Mikołaj Kukla
Pan Stanisław Kwiatkowski
Pan Tomasz Malinowski
Pan Miłosz Mazurkiewicz
Pani Magdalena Moroń
Pan Marcin Moroń
Pan Piotr Musielak
Pan Maksym Mydłowski
Pan Tomasz Netczuk
Pan Filip Nowicki
Pani Karolina Olszańska
Pan Zbigniew Ostrowski
Pan Rafał Parol
Pan Krzysztof Patyna
Pan Mikołaj Pisarski
Pani Agnieszka Płonka
Pan Paweł Pokrywka
Pan Adam Skrodzki
Pan Michał Sobczak
Pan Radosław Sobieś
Pan Piotr Sowiński
Pan Łukasz Szostak
Pan Franciszek Szterleja
Pan Tomasz Szumski
Pan Michał Szymanek
Pan Szymon Truszczyński
Pan Jan Tyszkiewicz
Pani Anna Wajs
Pan Adam Wasielewski
Pan Waldemar Wilczyński
Pan Jakub Wołoszyn
Pan Karol Zdybel
Pan Marek Zemsta
Pan Maciej Zieliński
Łącznie otrzymaliśmy 9 726,78 zł . Dziękujemy wszystkim Darczyńcom!
Znajdź się na liście>>
Lista mecenasów>>