Bylund: Edukacja ekonomiczna stała się dezinformacją
Współczesna ekonomia jako nauka jest w fatalnym stanie. Z edukacją ekonomiczną zdaje się być jeszcze gorzej.
Metodologia szkoły austriackiej
Bylund: Siedem mitów o austriackiej szkole ekonomii
Wyjaśnijmy kilka nieporozumień dotyczących austriackiej szkoły ekonomii.
McDonald: Jak socjalistyczna krytyka wolnościowych książek dla dzieci napędza ich sprzedaż
Książki z serii „Tuttle Twins” sprzedały się już w ponad 1 400 000 egzemplarzy.
Bylund: Geniusz Misesowego aksjomatu działania
Niezastąpiony początek wszelkich rozważań ekonomicznych!
Polumbo: Papież nie mógł pomylić się bardziej co do własności prywatnej
Papież potępił wolny rynek jako „dogmat wiary neoliberalnej”
Molinari: Utopia wolności - list do socjalistów
„Dlaczego odmawiacie podążania ścieżką wolności obok nas?”
Murphy: Czym jest użyteczność krańcowa?
Ekonomiści tak przywykli do rozumowania w jednostkach krańcowych, że mają problem z wytłumaczeniem tego komuś, kto o tym nigdy wcześniej nie słyszał.
Rola ekonomii w życiu obywatela – 70 lat „Ludzkiego działania" Misesa
Mikołaj Pisarski tłumaczy, dlaczego ekonomia według Misesa nie może być tylko domeną wąskiego grona naukowców.
Mises: Miejsce ekonomii w edukacji
Fragment książki „Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii”
Wiśniewski: O różnych sposobach błędnego myślenia o ekonomii
O ile do fascynacji socjalizmem wystarczy życzeniowe myślenie przebrane w szaty świętego oburzenia, o tyle fascynacja doktryną przeciwną — kapitalizmem — wymaga zrozumienia funkcjonowania całego szeregu wysoce abstrakcyjnych instytucji społecznych
Zdybel: Amerykańskie cła i ekonomia ludowa
Wydaje się, że amerykański prezydent Donald Trump, po wielu miesiącach zapowiedzi i pogróżek, wypowiada małą (przynajmniej na razie) wojnę handlową innym uprzemysłowionym gospodarkom świata. Cła importowe na stal i aluminium dołączyły właśnie do ceł na pralki i panele słoneczne, również wprowadzonych w bieżącym roku. Dla światowego hutnictwa decyzja Trumpa ma spore znaczenie: Amerykanie są największym na kuli ziemskiej importerem stopu.
Machaj: Ekonomia krok po kroku – wstęp do „Ekonomii wolnego rynku” Murraya Rothbarda
Murray Rothbard pozostaje najlepszym w historii nauczycielem ekonomii: przekazuje wiedzę ekonomiczną w sposób klarowny, uporządkowany i przede wszystkim pozbawiony nadmiernie skomplikowanych pojęć.
Machaj: Ekonomia uczenia ekonomii
Wystąpienie na gali projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży - Warszawa 1 lipca 2017.
Gniadek: Jak uczyć młodzież o zysku?
Na zakończenie ubiegłego roku szkolnego włączyłem się w program „Lekcje Ekonomii dla Młodzieży” organizowany przez Instytut Misesa i Stowarzyszenie KoLiber. Przez jeden tydzień zamieniłem się w nauczyciela podstaw ekonomii w IV Liceum Ogólnokształcącym im. św. Jana Pawła II w Tarnowie. Lekcje prowadziłem w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości, a także w miejsce katechezy. Co ekonomia ma wspólnego z religią?
Machaj: Petycja detalistów przeciwko śmieciowym umowom sprzedaży
Polska przedsiębiorczość stoi na skraju zapaści. Wszystko za sprawą obecnie istniejącego prawa, które pozwala na skandaliczne i moralnie niedopuszczalne śmieciowe umowy sprzedaży, rujnujące naszych sprzedawców detalicznych. Czas wreszcie przerwać milczenie i dumnie razem zmienić prawo stanowione tak, aby owe śmieciowe umowy sprzedaży na zawsze zniknęły z życia społecznego.
Machaj: Petycja Producentów z Polski B
Nasz głos przez długie lata był ignorowany. Karmiono nas historiami i kosmopolityczną propagandą o korzyściach dla całej Polski, o interesie całej Rzeczpospolitej, spychając tym samym na dalszy plan niewygodną prawdę. Przemilczając oczywiste dysproporcje między naszą Ojczyzną Polską B a naszymi sąsiadami z Polski A, sprzyjamy tym samym utrwalaniu złego i neopolskiego modelu gospodarczego.
Carabini: „Wybita szyba” Bastiata - krytyka
Celem moje krytyki nie jest umniejszenie znaczenia lekcji udzielonej przez Bastiata. Chcę raczej poddać krytyce wnioski, do jakich doszedł Bastiat w swoim przykładzie zbitej szyby. Moje wysiłki zmierzają więc do wzmocnienia lekcji zawartej w pracach Bastiata, poprzez zagłębienie się w to co, naprawdę jest niewidoczne w przykładzie zbitej szyby. Mam nadzieję, że czytelnicy zrobią to samo i wykorzystają tak zdobytą wiedzę, do poddania wydarzeń gospodarczych jeszcze bardziej wnikliwej analizie.
Murray: Petycja sprzedawców książek
Kiedy składaliśmy na Wasze ręce naszą poprzednią petycję, wiedzieliśmy, że zadziałacie, i rzeczywiście zadziałaliście. W 1980 roku my — skromni, lokalni francuscy księgarze — stanęliśmy w obliczu konkurencji ze strony hurtowych sprzedawców książek, którzy skorzystali z naiwności społeczeństwa przez obniżkę cen, którą złośliwie nazwali „rabatem”. Jednak wy dostrzegliście czym w rzeczywistości było to posunięcie: nieuczciwą praktyką handlową, nieuzasadnionym podarkiem. W 1981 roku uchwaliliście prawo świątobliwego Jacka Langa, które pozwalało wydawcom ustalać ceny książek i zakazywało komukolwiek sprzedawania książek z „rabatem” niższym niż 5%.