Dydaktyka ekonomii

Wybrana kategoria
Dydaktyka ekonomii
Pokaż kategorie
Bylund_Edukacja ekonomiczna stała się dezinformacją

Dydaktyka ekonomii

Bylund: Edukacja ekonomiczna stała się dezinformacją

Współczesna ekonomia jako nauka jest w fatalnym stanie. Z edukacją ekonomiczną zdaje się być jeszcze gorzej.

Shostak_Jaki-jest-cel-teorii-ekonomii

Teoria ekonomii

Shostak: Jaki jest cel teorii ekonomii?

No właśnie, jaki?

Malek_8-koncepcji-które-uczą-ekonomicznego-myślenia.jpg

Metaekonomia

8 koncepcji, które uczą ekonomicznego myślenia

Nie można o nich zapominać!

mises-hayek.jpg

Metodologia szkoły austriackiej

Bylund: Siedem mitów o austriackiej szkole ekonomii

Wyjaśnijmy kilka nieporozumień dotyczących austriackiej szkoły ekonomii.

mockup_s1.jpg

Dydaktyka ekonomii

McDonald: Jak socjalistyczna krytyka wolnościowych książek dla dzieci napędza ich sprzedaż

Książki z serii „Tuttle Twins” sprzedały się już w ponad 1 400 000 egzemplarzy.

Bylund_Geniusz-Misesowego-aksjomatu-działania.jpg

Dydaktyka ekonomii

Bylund: Geniusz Misesowego aksjomatu działania

Niezastąpiony początek wszelkich rozważań ekonomicznych!

Polumbo_Papież-nie-mógł-pomylić-się-bardziej-co-do-własności-prywatnej.png

Wzrost gospodarczy

Polumbo: Papież nie mógł pomylić się bardziej co do własności prywatnej

Papież potępił wolny rynek jako „dogmat wiary neoliberalnej”

Molinari_Utopia-wolności-list-do-socjalistów.jpg

Dydaktyka ekonomii

Molinari: Utopia wolności - list do socjalistów

„Dlaczego odmawiacie podążania ścieżką wolności obok nas?”

Sieroń-Ja-pieniądz.jpeg

Dydaktyka ekonomii

Ja, pieniądz

Jestem banknotem — zwykłym kawałkiem papieru. Jestem monetą...

Murphy_Czym-jest-użyteczność-krańcowa.jpg

Dydaktyka ekonomii

Murphy: Czym jest użyteczność krańcowa?

Ekonomiści tak przywykli do rozumowania w jednostkach krańcowych, że mają problem z wytłumaczeniem tego komuś, kto o tym nigdy wcześniej nie słyszał.

Pisarski_Ludzkie-działanie.jpg

Dydaktyka ekonomii

Rola ekonomii w życiu obywatela – 70 lat „Ludzkiego działania" Misesa

Mikołaj Pisarski tłumaczy, dlaczego ekonomia według Misesa nie może być tylko domeną wąskiego grona naukowców.

Mises.png

Dydaktyka ekonomii

Mises: Miejsce ekonomii w edukacji

Fragment książki „Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii”

Wiśniewski_O-różnych-sposobach-błędnego-myślenia-o-ekonomii.jpg

Metaekonomia

Wiśniewski: O różnych sposobach błędnego myślenia o ekonomii

O ile do fascynacji socjalizmem wystarczy życzeniowe myślenie przebrane w szaty świętego oburzenia, o tyle fascynacja doktryną przeciwną — kapitalizmem — wymaga zrozumienia funkcjonowania całego szeregu wysoce abstrakcyjnych instytucji społecznych

Zdybel_Amerykańskie-cła-i-ekonomia-ludowa.jpg

Dydaktyka ekonomii

Zdybel: Amerykańskie cła i ekonomia ludowa

Wydaje się, że amerykański prezydent Donald Trump, po wielu miesiącach zapowiedzi i pogróżek, wypowiada małą (przynajmniej na razie) wojnę handlową innym uprzemysłowionym gospodarkom świata. Cła importowe na stal i aluminium dołączyły właśnie do ceł na pralki i panele słoneczne, również wprowadzonych w bieżącym roku. Dla światowego hutnictwa decyzja Trumpa ma spore znaczenie: Amerykanie są największym na kuli ziemskiej importerem stopu.

ewr01.png

Dydaktyka ekonomii

Machaj: Ekonomia krok po kroku – wstęp do „Ekonomii wolnego rynku” Murraya Rothbarda

Murray Rothbard pozostaje najlepszym w historii nauczycielem ekonomii: przekazuje wiedzę ekonomiczną w sposób klarowny, uporządkowany i przede wszystkim pozbawiony nadmiernie skomplikowanych pojęć.

Matt-Machaj_1.png

Filmy

Machaj: Ekonomia uczenia ekonomii

Wystąpienie na gali projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży - Warszawa 1 lipca 2017.

Gniadek.jpg

Dydaktyka ekonomii

Gniadek: Jak uczyć młodzież o zysku?

Na zakończenie ubiegłego roku szkolnego włączyłem się w program „Lekcje Ekonomii dla Młodzieży” organizowany przez Instytut Misesa i Stowarzyszenie KoLiber. Przez jeden tydzień zamieniłem się w nauczyciela podstaw ekonomii w IV Liceum Ogólnokształcącym im. św. Jana Pawła II w Tarnowie. Lekcje prowadziłem w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości, a także w miejsce katechezy. Co ekonomia ma wspólnego z religią?

Machaj_Petycja-detalistów-przeciwko-śmieciowym-umowom-sprzedaży.jpg

Dydaktyka ekonomii

Machaj: Petycja detalistów przeciwko śmieciowym umowom sprzedaży

Polska przedsiębiorczość stoi na skraju zapaści. Wszystko za sprawą obecnie istniejącego prawa, które pozwala na skandaliczne i moralnie niedopuszczalne śmieciowe umowy sprzedaży, rujnujące naszych sprzedawców detalicznych. Czas wreszcie przerwać milczenie i dumnie razem zmienić prawo stanowione tak, aby owe śmieciowe umowy sprzedaży na zawsze zniknęły z życia społecznego.

Machaj_Petycja-Producentów-z-Polski-B_male.jpg

Dydaktyka ekonomii

Machaj: Petycja Producentów z Polski B

Nasz głos przez długie lata był ignorowany. Karmiono nas historiami i kosmopolityczną propagandą o korzyściach dla całej Polski, o interesie całej Rzeczpospolitej, spychając tym samym na dalszy plan niewygodną prawdę. Przemilczając oczywiste dysproporcje między naszą Ojczyzną Polską B a naszymi sąsiadami z Polski A, sprzyjamy tym samym utrwalaniu złego i neopolskiego modelu gospodarczego.

Carabini_„Wybita-Szyba”-Bastiata_male.jpg

Dydaktyka ekonomii

Carabini: „Wybita szyba” Bastiata - krytyka

Celem moje krytyki nie jest umniejszenie znaczenia lekcji udzielonej przez Bastiata. Chcę raczej poddać krytyce wnioski, do jakich doszedł Bastiat w swoim przykładzie zbitej szyby. Moje wysiłki zmierzają więc do wzmocnienia lekcji zawartej w pracach Bastiata, poprzez zagłębienie się w to co, naprawdę jest niewidoczne w przykładzie zbitej szyby. Mam nadzieję, że czytelnicy zrobią to samo i wykorzystają tak zdobytą wiedzę, do poddania wydarzeń gospodarczych jeszcze bardziej wnikliwej analizie.

Murray_Petycja-sprzedawcow-ksiazek_male.jpg

Dydaktyka ekonomii

Murray: Petycja sprzedawców książek

Kiedy składaliśmy na Wasze ręce naszą poprzednią petycję, wiedzieliśmy, że zadziałacie, i rzeczywiście zadziałaliście. W 1980 roku my — skromni, lokalni francuscy księgarze — stanęliśmy w obliczu konkurencji ze strony hurtowych sprzedawców książek, którzy skorzystali z naiwności społeczeństwa przez obniżkę cen, którą złośliwie nazwali „rabatem”. Jednak wy dostrzegliście czym w rzeczywistości było to posunięcie: nieuczciwą praktyką handlową, nieuzasadnionym podarkiem. W 1981 roku uchwaliliście prawo świątobliwego Jacka Langa, które pozwalało wydawcom ustalać ceny książek i zakazywało komukolwiek sprzedawania książek z „rabatem” niższym niż 5%.


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.