Megger: Ekonomia – nauka czy służka „praktyki”?
Zasadniczy problem z ekonomią polega na tym, że niewiele osób potrafi dobrze zdefiniować jej zakres przedmiotowy.
Miltimore: Pięć instytucji społecznych, które Marks chciał obalić (poza własnością prywatną)
Karol Marks nie był zapewne nazbyt dobry jak człowiek, ale był niewiarygodnie wręcz uczciwy co do zdefiniowania ostatecznych celów komunizmu.
Metodologia szkoły austriackiej
Megger: Scholastyczny realizm szkoły austriackiej
Friedrich Hayek, przez dużą część życia zanurzony w myśli szkockiego oświecenia, w jednym z listów z 1979 roku z aprobatą stwierdził, że i Marjorie Grice-Hutchinson „pokazują, że podstawowe zasady teorii konkurencyjnego rynku zostały opracowane przez XVI-wiecznych hiszpańskich scholastyków”
Wiśniewski: Spontaniczność instytucji a współpraca społeczna
Jakub Bożydar Wiśniewski o ekonomicznych, filozoficznych i politycznych konsekwencjach podążania drogą badania zjawiska spontanicznego porządku.
Metodologia szkoły austriackiej
Rothbard: Problem Jednego Wielkiego Kartelu
Załóżmy na chwilę, że jeden Wielki Kartel mógłby powstać na wolnym rynku i że nie pojawiłby się problem kalkulacji. Jakie miałoby to konsekwencje ekonomiczne?
Bermudez: Javier Milei kontra status quo
Administracja Javiera Milei zbiera wiele uwag, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych.
Willams: Nie, Javier Milei nie jest faszystą
Zwycięstwo wyborcze Javiera Milei w Argentynie było miłą niespodzianką dla libertarian na całym świecie.
Metodologia szkoły austriackiej
Machaj: Prakseologiczne uzasadnienie homogeniczności i obojętności dóbr
Czyżby jedna z największych podstaw ASE wymagała rewizji?
Metodologia szkoły austriackiej
Huerta de Soto: Dlaczego rozwój komputerów nie umożliwia socjalizmu
Rozwój informatyki wcale nie zmniejsza problemu socjalizmu, ale wręcz go powiększa, ponieważ wraz z nim pojawiają się możliwości wytworzenia w procesach przedsiębiorczości znacznie większej ilości informacji praktycznych, coraz bardziej skomplikowanych i szczegółowych, bogatszych i głębszych.
Metodologia szkoły austriackiej
Caroll: Jaka jest różnica między finansami, księgowością i ekonomią?
Mając do wyboru finanse, księgowość i ekonomię, to właśnie finanse są prawdopodobnie najbardziej związane ze światem biznesu i giełdą.
Metodologia ekonomii głównego nurtu
Olschwang: Krytyka ekonomii „czarnej skrzynki”
Krytyki ekonomii głównego nurtu ciąg dalszy.
Manish, Jones: Austriacy i Keynesiści postrzegają niepewność w odmienny sposób
ASE vs Keynsizm, kolejne starcie!
Metodologia szkoły austriackiej
Lach: Naukowe oczywistości i nie-aż-tak-naukowe sposoby dochodzenia do nich
Założenia modelu homo economicus są dalekie od prawdy.
Book: Wzrost gospodarczy jest i będzie nieograniczony
Często mówi się, że tylko szaleniec — lub ekonomista — mógłby wierzyć, że możemy zapewnić niepowstrzymany rozwój gospodarczy na naszej planecie, która pełna jest ograniczeń.
Sieroń: Good Economics nie takie dobre
Przede wszystkim, nie do końca wiadomo, o czym właściwie ta książka jest...
Juszczak: Decyzyjność, niepewność, deliberacja. Recenzja książki J. Mearsheimera i S. Rosato pt. „Jak myślą państwa”
Książka jest warta uwagi dla zainteresowanych teorią stosunków międzynarodowych, ale musi być czytana ostrożnie oraz krytycznie.
Shostak: Czy dane ekonomiczne mówiąc coś o prawdziwym świecie?
Szacunki, które opierają się na „czysto” teoretycznych modelach wywodzących się z wyobrażeń ekonomistów, są najprawdopodobniej oderwane od rzeczywistości.
Ekonometria i badania ilościowe
Earle: Liczby to nie rzeczywistość
Badania ilościowe, pomimo ich nominalnej dokładności, zawierają błędy popełniane przez osoby i organizacje, które je generują, gromadzą i finalnie aplikują.
Metodologia szkoły austriackiej
Rothbard: Powinności nauki
Właściwe podejście do człowieka koncentruje się zaś na pojedynczej osobie jako na centralnym, epistemologicznym i etycznym jej znaczeniu. Natomiast zwolennicy scjentyzmu nie stracą żadnej okazji, by umniejszyć wagę jednostki i zatopić ją w znaczeniu kolektywu.
