Nie zapomnij rozliczyć PIT do końca kwietnia
KRS: 0000174572
Powrót
Historia myśli ekonomicznej

Huerta de Soto: Spór metodologiczny (Methodenstreit) Szkoły Austriackiej

2
Jesus Huerta de Soto
Przeczytanie zajmie 2 min

Autor: Jesus Huerta de Soto
Źródło: mises.org
Tłumaczenie: Jan Lewiński i Maciej Zieliński
Wersja PDF

„Tym, co wyróżnia Szkołę Austriacką i przyniesie jej nieśmiertelną sławę jest fakt,
że stworzyła ekonomiczną teorię działania, a nie teorię ekonomicznej równowagi
czy braku działania”

1. Wstęp
Upadek realnego socjalizmu, który dokonał się przed kilkoma laty, wraz z kryzysem państwa opiekuńczego (Welfare State) stanowił ciężki cios dla – głównie neoklasycznego – programu badawczego, aż do dziś wspierającego inżynierię społeczną. Jednocześnie wydaje się, że wnioski austriackiej analizy teoretycznej co do niemożliwości socjalizmu zyskały potwierdzenie. Co więcej, 1996 rok był 125. rocznicą Szkoły Austriackiej, sięgającej swą obecnością oficjalnie, jak wiemy, roku 1871, kiedy to opublikowano Grundsätze Carla Mengera.3 Wydaje się zatem, że jest to odpowiedni moment na powrót do analizy różnic pomiędzy dwoma podejściami, austriackim i neoklasycznym, wraz z ich stosunkowymi przewagami, szczególnie pamiętając o ostatnich wydarzeniach i całkiem niedawnej ewolucji myśli ekonomicznej.

Poniższe opracowanie jest podzielone na następujące części: Najpierw zostaną wyjaśnione i szczegółowo omówione cechy różnicujące obydwa podejścia (austriackie i neoklasyczne), byśmy mogli przejść do zwięzłej rekapitulacji sporów metodologicznych (Methodenstreit), prowadzonych przez Szkołę Austriacką od 1871 roku aż do dnia dzisiejszego. Potem omówimy poszczególne „rundy” tych sporów i ich implikacje, opracowanie kończąc odpowiedzią na najpopularniejsze argumenty krytyczne wobec podejścia austriackiego oraz oceną względnych zalet tych dwóch punktów widzenia.

Cała praca dostępna jest w wersji PDF

Kategorie
Historia myśli ekonomicznej Historia szkoły austriackiej Teksty Tłumaczenia

Czytaj również

Chafuen_Scholastycy i Szkoła z Salamanki

Historia myśli ekonomicznej

Chafuen: Scholastycy i szkoła z Salamanki

Myśl wolnościowa w późnym średniowieczu?

Gordon_Grozne_konsekwencje_niemieckiej_szkoly_historycznej

Historia myśli ekonomicznej

Gordon: Groźne konsekwencje niemieckiej szkoły historycznej

Według Misesa niemiecka szkoła historyczna dążyła do ograniczenia międzynarodowego wolnego handlu.

White_Co_powinienes_wiedziec_o_historii_wolnej_bankowosci

Wolna bankowość

White: Co trzeba wiedzieć o historii wolnej bankowości?

Podobnie jak w przypadku innych towarów i usług, konkurencja zapewniła społeczeństwu lepsze produkty w korzystniejszych cenach.

Hart_Charles Dunoyer (1786-1862)

Historia myśli ekonomicznej

Hart: Charles Dunoyer (1786-1862)

Jako profesor ekonomii politycznej Dunoyer był autorem licznych prac na temat polityki, ekonomii i historii.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze 2
Coś o mężczyznach « Dobrze Urodzony Blog

[...] własny sposób. Bliski im jest ideał przedsiębiorcy opisywany zarówno przez przedstawicieli Austriackiej Szkoły Ekonomii, jak i filozofii obiektywizmu. Taką postawę określić mogę mianem postawy [...]

Odpowiedz

Nicht versteien

Witam,

Można do jakoś wytłumaczyć bardziej przystępnie?
Jako początkujący nie jestem w stanie zrozumieć treści tego tekstu.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.