KRS: 0000174572
Powrót
Komentarze

Machaj: Pomoc publiczna

4
Mateusz Machaj
Przeczytanie zajmie 3 min

Felieton został wyemitowany na antenie Radia Olsztyn - Tu można posłuchać.

Joseph Schumpeter, wybitny ekonomista, jeden z największych myślicieli w tej dziedzinie w wieku dwudziestym, stwierdził kiedyś, że historia obdarowuje nas dowcipami wątpliwego smaku. Nie sposób odnieść takiego wrażenia w przypadku budowanego właśnie imperium europeum. Tworzeniu Unii Europejskiej sprzyjały hasła pokojowej wymiany, wymalowane na sztandarach czterech wielkich swobód w ramach jednolitego rynku: przepływu osób, towarów, usług oraz kapitału. Jednakże przy istnieniu współczesnych socjaldemokratycznych ładów polityczno-gospodarczych UE w naturalny sposób ewoluowała w stronę coraz wyraźniejszego podważania tych swobód. A wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że na zmianę kierunku wcale się nie zanosi.

Oczywiście mimo że mowa była o swobodach, to istniały u początku ich zarania wyjątki. Najważniejsza była ochrona lobby rolniczego, które swoją mentalnością do dziś nie potrafi się uwolnić od marksistowskiego oglądu na społeczeństwo, naiwnie wierząc, że muszą występować w nim konflikty, a rolnicy jako warstwa poszkodowana muszą wyduszać pieniądze podatnika na swoje produkty, bo inaczej zginą. Ale to nie wszystko. Unia zbudowała protekcjonizm zewnętrzny, który chroni wybrane firmy przed konkurencją z zewnątrz, co dodatkowo wymaga ujednolicania polityki handlowej i większego wspierania imperium europeum. Oprócz tego także zbudowany został nowoczesny protekcjonizm wewnętrzny opierający się nie na taryfach międzynarodowych, lecz protekcjonizmie kosmopolityczny z biurokratycznym zarządzaniem regulacjami i standardami narzucanymi przez władzę.

Obecnie jednak szczególnie intrygująca jest inna kwestia. Kwestia tak zwanej pomocy publicznej, która ma być poważnie ograniczona przez prawo wspólnotowe. Takowa forma pomocy uprzywilejowuje wybrane firmy, kosztem pozostałych, lub całe branże kosztem reszty gospodarki. Słyszeliśmy o tym w przypadku kazusu stoczni. Ponieważ obowiązują swobody przepływu wiążące się z konkurencyjnym ładem, ponoć wspieranym przez Komisję Europejską, pomoc publiczna powinna być w zasadzie zakazana.

Tymczasem obecny kryzys finansowy w sumie już zupełnie wywrócił do góry nogami dotychczasowe nauki o konkurencji, wspólnym rynku i budowie imperium, w którym wszyscy będą rywalizować na tych samych warunkach. Wszystko za sprawą banków i wprowadzania nagle przez rządy poszczególnych krajów członkowskich gwarancji na depozyty i lokaty. Poza tym co poniektórzy nawet, mówiąc ich własnymi słowami, włączyli bezpośrednio rząd w ratowanie całego świata poprzez wykupywanie z pieniędzy publicznych akcji prywatnych spółek. Jak to się ma do pomocy publicznej i jej ograniczania? Jak pięść do nosa rzecz jasna.

Gwarantowanie depozytów z pieniędzy rządowych, albo skupowanie akcji wybranych banków, czy też skupowanie papierów inwestycyjnych emitowanych przez banki to największe zaburzenie konkurencji i największa pomoc publiczną, jaką można sobie wyobrazić. Mało kto jednak zwraca uwagę na to jak bardzo rewolucyjny jest obecny precedens. Mój dobry znajomy, piszący doktorat na temat pomocy publicznej w Unii Europejskiej, mógł jeszcze rok temu trochę narzekać na to, że temat jest płytki i w zasadzie wyczerpany. Tymczasem obecny kryzys i działania rządów sprawiły, że temat ten stał się jednym z ciekawszych i bardziej kontrowersyjnych.

Tak to już właśnie jest z tymi rządami, jak z bardzo kiepskimi narzeczonymi. Oświadczą się, zadeklarują, naobiecują, by nie powiedzieć niepokornie nakłamią, żeby potem robić coś zupełnie innego niż się zobowiązali.

Kategorie
Interwencjonizm Komentarze Teksty

Czytaj również

Jasiński Nieprzewidziane konsekwencje zakazu sprzedaży „energetyków” nieletnim

Interwencjonizm

Jasiński: Nieprzewidziane konsekwencje zakazu sprzedaży „energetyków” nieletnim

Pozory podejmowania odpowiedzialnych decyzji w imię „wspólnego dobra”?

Sieroń_Jastrzębie odleciały. RPP obniża stopy

Polityka pieniężna

Sieroń: Jastrzębie odleciały. RPP obniża stopy

Skala cięcia nie jest uzasadniona merytorycznie.

Jasiński_Wyższe ceny paliw to efekt monopolu Orlenu

Interwencjonizm

Jasiński: Wyższe ceny paliw to efekt monopolu Orlenu

Mogłoby się wydawać, że występują sprzyjające warunki do obniżenia cen paliw...


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze 4
Eugeniusz Filbrandt

Czy instytut będzie wystawiał osoby do Parlamentu Europejskiego ? Czy będą osoby rekomendowane przez instytut?

Odpowiedz

Thome

"Oczywiście mimo, że mowa była o swobodach, to istniały u początku ich zarania wyjątki"

Tak. Mniej lub bardziej szkodliwe. Problem w tym, że atak akurat na Wspólnoty jest chybiony (to jak bicie dziecka za grzechy rodziców). Te "wyjątki" były i są pokłosiem socjalistycznych/protekcjonistycznych/keynesistowskich działań samych zainteresowanych państw. Do dziś (na szczęście) próbuje to okiełznać np. ETS, z różnym skutkiem.

Także biadolenie nad niedoskonałością UE i torpedowanie tego pomysłu przypomina trochę atak np. na rynek w środku miasta (z postulatem zamknięcia), ponieważ władze wprowadziły wysoką opłatę targową....

Odpowiedz

smootnyclown

"Czy instytut będzie wystawiał osoby do Parlamentu Europejskiego ? Czy będą osoby rekomendowane przez instytut?"

mam nadzieję, że nie.

Odpowiedz

karol.pogorzelski

Nie, nie będzie. Liczymy na Wasze własne rozeznanie.

Odpowiedz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.