Nie zapomnij rozliczyć PIT do końca kwietnia
KRS: 0000174572
Powrót
Teksty

Zonik: Przemoc zaklęta w prawie? Lysandera Spoonera spojrzenie na konstytucję i państwo – analiza krytyczna

2
Przemyslaw Zonik
Przeczytanie zajmie 2 min
Pobierz w wersji
PDF

Autor: Przemysław Zonik, strona autora

Pełna treść artykułu w PDF

Statua grecka zawdzięcza swą cielesną pełnię helleńskiej duchowości. Gdzie wierzy się wyłącznie w ciało, tam istnieje jedynie sztywna geometrii[1]

WSTĘP

Celem niniejszego artykułu jest prezentacja krytyki państwa i prawa, którą przedstawił L. Spooner w filipice Bez Zaprzedania VI: Konstytucja bez  autorytetu[2] oraz poddanie jej analizie krytycznej. Spoglądając przez pryzmat biografii autora na krytykę państwa przedstawioną w Konstytucji bez autorytetu, podkreślić należy, że otwiera ona drugi okres twórczości Spoonera, przypadający na lata po po wojnie secesyjnej (1861-1865), kiedy to autor zaczął uprawiać filozofię polityczną w nowym radykalnym stylu[3]. Teza Spoonera jest prosta: żyjemy w stanie wojny – rząd jest tylko „bandą rabusiów”, a Konstytucja jedynie „świstkiem papieru”. Wojna zakończy się w momencie ustanowienia ładu naturalnego. Jak zauważył C. Williams, lektura prac Spoonera stawia czytelnika w trudnym położeniu, gdyż ma on do wyboru albo zostać konsekwentnym  anarchistą, albo spróbować przedstawić jakiś kontrargument[4].

Pełna treść artykułu w PDF

Udostępniony artykuł pochodzi z pracy Portrety przemocy. Filozofia – Społeczeństwo – Kultura (red. M. Baczewska, Wydawnictwo AKAPIT, Lublin 2008, s. 158-173).

 

ZDJĘCIE OKŁADKI - Portrety przemocy

 


[1] N.G. Dávila, Nowe scholia do tekstu implicite, tłum. K. Urbanek, Furta Sacra, Warszawa 2007, s. 102

[2] L. Spooner, Bez Zaprzedania VI: Konstytucja bez autorytetu (fragmenty), tłum. J. Sierpiński, „Kultura i Historia”, nr 12, 2007, dostęp online: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/960

[3] R.T. Long, Inside and Outside Spooner's Natural Law Jurisprudence, wystąpienie zaprezentowane na „Workshop on Natural Law and the Foundations of Liberalism: 23rd IVR World Congress of Philosophy, Krakow”, dostęp online: http://praxeology.net/SpoonerKrakow.doc

[4] C. Williams, Contra Spooner, [w:] „Journal of Libertarian Studies”, Vol. 18 (No 3), 2004, s. 1.

Kategorie
Filozofia polityki Teksty

Czytaj również

Machaj_Czy „Reguła Taylora” mogła zapobiec bańce mieszkaniowej

Cykle koniunkturalne

Machaj, Woods: Czy „Reguła Taylora” mogła zapobiec bańce mieszkaniowej?

Czy tzw. reguła Taylora może być tak skutecznym narzędziem jak uważa jej autor?

Mawhorter_Marks_konflikt_klasowy_i_ideologiczny_fałsz

Filozofia polityki

Mawhorter: Marks, konflikt klasowy i ideologiczny fałsz

Idee Karola Marksa są, niestety, ciągle żywe...

Bylund_Zrozumiec_rewolucje_sztucznej_inteligencji

Innowacje

Bylund: Zrozumieć rewolucyjność sztucznej inteligencji

Choć czasami używamy czasowników takich jak „uczyć się” i „rozumieć” w odniesieniu do maszyn, są to tylko przenośnie, a nie dosłowne określenia.

Bermudez_Ocena stu pierwszych dni rządów Javiera Milei

Polityka współczesna

Bermudez: Ocena stu pierwszych dni rządów Javiera Milei

Czy Milei korzysta z wszelkich dostępnych narzędzi, aby zrealizować swój program gospodarczy?


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze 2
Jakub Wozinski

1.Dlaczego ci, którzy przyjęli Konstytucję (podpisali umowę) mieli prawo do zobowiązania swoich potomków do przestrzegania jej? Cóż to za dziwaczna teoria umowy, że jedna osoba może ją podpisywac za innych?

2.Dlaczego naturę prawa mają oddawac tak ogólnie sformułowane maksymy? W tekście nie ma dla nich żadnego uzasadnienia.

3. "Społeczeństwo to coś więcej niż suma jednostek" - dlaczego niweluje to etykę Spoonera? Ponownie brak uzasadnienia.

4. Prawo jest ładem spontanicznym, ale tylko wtedy gdy jest oparte na dobrowolności. Zwyczaj może zaś bardzo często przeciw dobrowolności wykraczac. Np. Aztekowie mieli w zwyczaju wyrywac ludziom serca składając ich w ofierze. Piękny zwyczaj, prawda?

Pozdrawiam

Odpowiedz

panika2008

Nie rozumiem wydźwięku pracy, co właściwie autor miał na myśli? Ostatni rozdział jest zatytułowany "Podsumowanie: Czy przemoc jest zaklęta w prawie?", ale jest na zupełnie inny temat - odpowiada na (być może swoją drogą ciekawe, ale ja takiego poziomu ezoteryki nie osiągnąłem) pytania "czym jest rzeczywistość społeczna" oraz "czy oddziaływania między jednostkami można uznać za nierealne". Mam wrażenie, jakby autorowi pomieszały się rozdziały z dwóch różnych artykułów.

Odpowiedz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.