McCaffrey: Kto zbudował drogę?

23 lutego 2016 Drogi i infrastruktura komentarze: 3

Autor: Matt McCaffrey
Źródło: mises.org
Tłumaczenie: Wojciech Świder
Wersja PDF, EPUB, MOBI

drogęW wiadomościach pojawiła się świetna historia o Mike’u Wattsie, brytyjskim przedsiębiorcy, który znalazł pomysłową odpowiedź na jedno z najbardziej oklepanych pytań w ekonomii: Kto będzie budował drogi? Ze względu na osuwisko w lutym zamknięto część drogi A431 między Bath i Bristolem. Wydarzenie to bardzo utrudniło życie osobom dojeżdżającym do pracy, które musiały zmierzyć się z dramatycznie zwiększonymi kosztami paliwa, wydłużonym czasem dojazdu i podwyższonym poziomem zanieczyszczenia. Ta sytuacja miała trwać do Bożego Narodzenia aż samorząd będzie w stanie naprawić drogę.

Widząc komplikacje spowodowane zamknięciem, Watts postanowił rozwiązać problem przez zbudowanie własnej, płatnej drogi, w celu zapewnienia kierowcom tańszych i bardziej bezpośrednich przejazdów. Według „The Telegraph”, „trasa, którą otwarto w piątek, jest uważana za pierwszą prywatnie wybudowaną, płatną autostradę od ponad 100 lat”.

Watts i jego żona byli wyjątkowo obrotni w swoim przedsięwzięciu, które pochłonęło 150.000 funtów na budowę i będzie wymagało kolejnych 150.000 funtów na utrzymanie drogi w ciągu najbliższych pięciu miesięcy (w porównaniu do 1,5 mln funtów potrzebnych na naprawę uszkodzonej drogi). Przedsiębiorcze małżeństwo jest już pewne, że podjęło właściwą decyzję, zarówno dla siebie, jak i lokalnych kierowców.

W przeciwieństwie do „patronów” dróg publicznych, w przypadku Wattsa klienci z góry wiedzą, ile mają zapłacić i czego mogą się spodziewać za swoje pieniądze. Mike pobiera opłatę w wysokości dwóch funtów za pojazd i ma już 1250 klientów dziennie. Co zaskakujące, jego droga jest w jakiś sposób sprawna i kierowcy używają jej, mimo że nie została zatwierdzona przez inspektorów bezpieczeństwa. Nowa droga jest również wybawieniem dla lokalnych przedsiębiorców, których przychody spadły po zamknięciu ruchu w okolicy. Wznowiony ruch pomaga wrócić firmom do gry. Watts zaproponował nawet układ, by klienci, którzy wydadzą 20 funtów lub więcej w lokalnych sklepach, mieli już w tej kwocie pokryte koszty przejazdu.

Ze względu na łatwość i wydajność jazdy po tej prywatnej drodze, nie dziwi fakt, że Rada Bath i North East Somerset (odpowiedzialna za lokalne rządowe drogi) próbuje przekonać kierowców, by nie używali drogi Mike’a. Jednak można powiedzieć, że konsumenci „głosują kołami” i mimo to wybierają płatną drogę. To kolejna sytuacja, gdy rynek interweniuje, rozwiązując problemy tam, gdzie rząd okazuje się zawodny.

Podobał Ci się ten artykuł? Wesprzyj redakcję IM. Dzięki Twojej darowiźnie opublikujemy więcej wartościowych komentarzy, tłumaczeń i innych ciekawych tekstów.

Podobał Ci się artykuł?

Wesprzyj nas
Matt McCaffrey

O Autorze:

Matt McCaffrey

Matthew McCaffrey jest współpracownikiem Mises Institute i adiunktem wykładającym przedsiębiorczość w Alliance Manchaster Business School na University of Manchaster. Obronił tytuł doktora z ekonomii na University of Angres, tytuł magistra na Auburn Univversity, gdy był współpracownikiem naukowym Mises Institute oraz licencjat z literatury na Colorado State University. Otrzymał w 2012 roku nagrodę Richard E. Fox Foundation Reaserch Prize, Lawrence W Fertig Prize in Austrian Economics w 2010 roku i Gary G. Schlarbaum Prize for Excellence in Reasech and Training w 2017 roku. W swoich badaniach skupia się na społecznych i ekonomicznych funkcjach przedsiębiorczości oraz wpływie instytucji na zachowania przedsiębiorcze. Jego publikacje są poświęcone takim zagadnieniom jak podejmowanie decyzji przez przedsiębiorców, strategie przedsiębiorcze oraz historia idei przedsiębiorczości.

Pozostałe wpisy autora:

3 Komentarze “McCaffrey: Kto zbudował drogę?

  1. Super. W Polsce niemożliwe. Zawistni sąsiedzi powiadomią władze a ta postąpi tak jak prawo nakazuje nie bacząc na ewidentne korzyści kierowców.

  2. ale oczywiście o tym, że to polna droga, z kosztami £1k dziennie, która ostatecznie przyniosła straty w momencie zamknięcia już nie napiszecie, mimo że historia jest stara i można to łatwo sprawdzić, nie?

  3. Wow, też mi odkrycie. Niedaleko Blackpool w Lancashire, pewnien pan, wybudował drogę oraz most, za który pobiera opłaty. Mieszkańcy poblikiej wsi mają do wyboru – szybko wydostać sie ze wsi i zapłacić, albo nie płacić i objechać jakieś 10 minut caaaały teren. Nic nowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nasi darczyńcy