„Bliźnięta Tuttle i potwór z Wyspy Jekylla”, czyli znikające oszczędności dziadka

1 czerwca 2020 Aktualności Komentarze: 0

Instytut Misesa także obchodzi dzień dziecka. Z tej okazji wydaliśmy kolejną część przygód Bliźniąt Tuttle!

czytaj dalej
czytaj dalej

Spears: Jak szkoła narzuca przekonanie o niezmienności i powstrzymuje rozwój

10 stycznia 2020 Edukacja Komentarze: 0

Szkoły publiczne zawsze promowały przekonanie o niezmienności.

czytaj dalej
czytaj dalej

Sanchez: Obsesja – najlepsza umiejętność

18 października 2019 Edukacja Komentarze: 1

Czyli o tym, co tłumi rozwój młodych ludzi...

czytaj dalej
czytaj dalej

Pisarski: Czy szkoła wciąż potrzebuje przymusu?

3 września 2018 Edukacja Komentarze: 2

Jak głęboko oparte na przymusie i przemocy jest współczesne państwowe szkolnictwo, można przekonać się na przykład spoglądając za naszą zachodnią granicę. Jak donosi Der Spiegel, tylko w czerwcu policja rozpoczęła tam śledztwa dotyczące ponad 20 rodzin, które postanowiły skorzystać z długiego majowego weekendu i zabrać swoje dzieci na dłuższe wakacje

czytaj dalej
czytaj dalej

Machaj: Ekonomia uczenia ekonomii

8 lipca 2017 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 1

Wystąpienie na gali projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży - Warszawa 1 lipca 2017.

czytaj dalej
czytaj dalej

Reed: O złych manierach na współczesnych uczelniach

4 maja 2017 Edukacja Komentarze: 11

Podczas wykładu mogłem zaobserwować wśród słuchaczy pewną mniejszość zradykalizowanych studentów, którzy stanowili bulwersujący mikrokosmos zadufanego, aroganckiego, fałszywego oraz politycznie poprawnego kampusowego szaleństwa, które w dzisiejszych czasach coraz częściej można zaobserwować w telewizji.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gniadek: Jak uczyć młodzież o zysku?

18 sierpnia 2016 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 5

Na zakończenie ubiegłego roku szkolnego włączyłem się w program „Lekcje Ekonomii dla Młodzieży” organizowany przez Instytut Misesa i Stowarzyszenie KoLiber. Przez jeden tydzień zamieniłem się w nauczyciela podstaw ekonomii w IV Liceum Ogólnokształcącym im. św. Jana Pawła II w Tarnowie. Lekcje prowadziłem w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości, a także w miejsce katechezy. Co ekonomia ma wspólnego z religią?

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: Siedem nawyków skutecznych libertarian

19 stycznia 2016 Edukacja Komentarze: 1

Kluczem jest trwałość poglądów. Jeden z najpopularniejszych obecnie zarzutów wobec wolnościowców to oskarżanie libertarianizmu o bycie ideologią dla naiwnych dzieciaków, a nie dla dorosłych ludzi. Mówi się, że łatwo o zachwyty nad myślą Bastiata, Ayn Rand lub Rothbarda, gdy jest się uczniem liceum czy studentem, jednak wraz z wejściem w dorosłe życie, trzeba porzucić wolnościowe iluzje na rzecz realizmu.

czytaj dalej
czytaj dalej

Hoppe: Bibliografia anarchokapitalizmu opatrzona komentarzem

14 grudnia 2015 Edukacja Komentarze: 28

Oto obowiązkowe lektury na temat anarchokapitalizmu, który może także być nazywany ładem naturalnym, anarchią prywatnej własności, uporządkowaną anarchią, radykalnym kapitalizmem, społeczeństwem prawa prywatnego lub społeczeństwem bezpaństwowym.

czytaj dalej
czytaj dalej

Caplan: Magia edukacji

9 października 2015 Edukacja Komentarze: 3

Od 35 lat jestem związany ze szkolnictwem. Przez 21 lat byłem uczniem, a przez pozostałe lata nauczycielem. W rezultacie życie w realnym świecie jest mi prawie zupełnie obce. Nie potrafię zbyt wiele. Co prawda wykonywałem kilka podrzędnych zawodów, kiedy byłem nastolatkiem, ale moja osobista znajomość świata pracy poza murami wieży z kości słoniowej jest mniej więcej równa zeru.

czytaj dalej
czytaj dalej