Kategoria: Ekonomia międzynarodowa

Azihari, Rouanet: Koniec z „umowami handlowymi”. Czas na prawdziwy wolny handel
„Wolny handel potrzebuje osłabienia władzy regulacyjnej rządu...”

de Rugy: Nie obwiniajcie globalizacji za COVID-19
Jak zawsze, łatwo jest narzekać na globalizację i wolny rynek...

Sieroń: Czy pandemia COVID-19 spowoduje zapaść globalnej gospodarki?
Pandemia koronawirusa pociągnie za sobą istotne implikacje społeczno-gospodarcze.

Ledezma: Czy Meksyk zyskał na umowie NAFTA?
Większość Meksykanów wciąż nie wie, jak duże korzyści wynikają z polityki wolnego handlu.

Shostak: Siła nabywcza pieniądza a kurs walutowy
Panuje powszechne przekonanie, że najważniejszym czynnikiem kształtującym kurs walutowy jest bilans płatniczy państwa. Według tego myślenia wzrost importu powoduje wzrost popytu na waluty zagraniczne. Aby pozyskać walutę zagraniczną, importerzy sprzedają walutę krajową. Prowadzi to ostatecznie do umocnienia się kursu waluty zagranicznej w stosunku do waluty krajowej, czyli rośnie ilość waluty krajowej wymienianej na walutę zagraniczną.

Tucker: Przedsiębiorcy przeciw protekcjonizmowi
Oto, jak w praktyce wygląda sprawdzający się od stuleci sztandarowy wzór wprowadzania protekcjonizmu: producenci naciskają na rząd, domagając się zmniejszenia konkurencji zza granicy. Rząd ulega ich presji, wprowadzając restrykcje handlowe, a konsumenci cierpią z powodu wyższych cen.

Barbon: O dobrach handlowych
Handel jest tworzeniem i sprzedawaniem jakiegoś rodzaju dóbr w zamian za inne. Tworzenie dób nazywamy produkcją, a twórcę producentem. Sprzedaż nazywana jest handlem, a sprzedawca kupcem. Producent bierze swoje miano od nazwy dobra, które wytwarza

Rothbard: stalowa „uczciwość”
Kiedy tylko ktoś zaczyna mówić o „uczciwej konkurencji” lub o „uczciwości” w ogóle, przeciętny Amerykanin powinien pilnować swojego portfela. Gdy społeczne grupy nacisku odwołują się do „uczciwości”, oznacza to, że amerykańskim przedsiębiorcom musi zostać narzucony obowiązek zatrudniania lub awansowania przedstawicieli tej z nich, której akurat udało się zorganizować i zdobyć posłuch wśród polityków.