Magness: Czy ekonomiści powinni doradzać despotycznym państwom?

11 stycznia 2021 Etyka Komentarze: 1

Porozmawiajmy bez hipokryzji...

czytaj dalej
czytaj dalej

Wiśniewski: Wpływ teorii makroekonomicznych na etyczną jakość praktyki finansowej

2 września 2020 Etyka Komentarze: 0

Na czym polega zależność między ekonomią a etyką?

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: „Joker” i ideologia destrukcjonizmu

15 października 2019 Etyka Komentarze: 2

„Były to najtrudniejsze dwie godziny, jakie spędziłem w kinie...”.

czytaj dalej
czytaj dalej

Wiśniewski: Etyka gospodarcza jako refleksja nad jakościowym potencjałem działalności ekonomicznej

10 września 2019 Etyka Komentarze: 0

Skąd bierze się konfliktowe postrzeganie relacji między celami ekonomicznymi a etycznymi?

czytaj dalej
czytaj dalej

Galles: Czy współpraca może zastąpić konkurencję?

15 lipca 2019 Etyka Komentarze: 0

Czy jako społeczeństwo powinniśmy współpracować zamiast konkurować?

czytaj dalej
czytaj dalej

Wiśniewski: Libertarianizm, monoteizm, wolna wola i wolność osobista

16 kwietnia 2017 Etyka Komentarze: 1

Libertarianie o przekonaniach materialistycznych oraz intelektualnie pokrewne im osoby (np. zwolennicy filozofii Maxa Stirnera lub Ayn Rand) zdają się czasem zadawać libertarianom akceptującym monoteistyczną wizję rzeczywistości następujące pytanie: skoro rozumiecie doskonale, dlaczego centralne sterowanie społeczeństwem jest skazane na porażkę, skąd bierze się u was akceptacja wizji rzeczywistości opartej na możliwości centralnego sterowania wszechświatem?

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: Jan Paweł II a sprawa wolności

11 października 2016 Etyka Komentarze: 0

W 1991 roku ukazała się encyklika Jana Pawła II Centesimus Annus, która od razu okazała się bardzo znacząca. Była ona odpowiedzią na pytania o przyszłość krajów postkomunistycznych w Europie, a także dotykała bardziej ogólnych pojęć, takich jak wolność, społeczeństwo i wiara. Dokument ten stanowi najdalej idące w naszej epoce zastosowanie przez Kościół katolicki idei klasycznego liberalizmu, zwłaszcza pod względem ich wykorzystania w sferze ekonomicznej.

czytaj dalej
czytaj dalej

Heydel: Teoria ekonomii i etyka

5 października 2016 Dziedzictwo Komentarze: 15

Ekonomia wydaje się wielu ludziom niemoralną. Głosi jakoby bezlitosny egoizm i walkę o dobra materialne. Taki pogląd wynika z nieporozumienia. Nauka ekonomii opiera się na stwierdzeniu, że każdy rozsądny człowiek chce jak najlepiej zaspokoić swoje potrzeby. Ale ekonomia nie ogranicza tych potrzeb do jednej jakiejś grupy. Można odczuwać jako potrzebę zarówno najgrubsze użycie i pokrzywdzenie bliźniego, jak dobre wychowanie dzieci, dopomożenie rodzinie, rodakom, bliźniemu.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gniadek: Społeczny wymiar własności prywatnej w gospodarce wolnorynkowej w ujęciu Ludwiga von Misesa

1 września 2016 Etyka Komentarze: 0

Nauczanie społeczne Kościoła od czasów papieża Leona XIII opowiada się za ograniczoną interwencją państwa w sferze gospodarczej. Interwencja taka musi mieć zawsze na względzie dwie granice: godność ludzkiej osoby i dobro wspólne całego społeczeństwa. Wielu komentatorów katolickiej nauki społecznej widzi w tym narzędzie przeciwstawienia się nadmiernemu indywidualizmowi społecznemu i liberalizmowi gospodarczemu. Ludwik von Mises, austriacki ekonomista i filozof, największy obrońca kapitalizmu i krytyk socjalizmu w XX w., twierdzi, że w gospodarce wolnorynkowej posiadanie środków produkcji zawsze wiąże się z obowiązkiem społecznym i interwencja pastwa w żadnym wypadku nie jest tu konieczna.

czytaj dalej
czytaj dalej

Cochran: Etyka nieuznania długu publicznego

19 listopada 2015 Dług publiczny Komentarze: 2

„Dywidenda pokoju” z końca Zimnej Wojny i sztuczny dobrobyt powstały z dwóch boomów gospodarczych wykreowanych przez Fed, przyczyniły się do tego, że problem wydawał się mniej pilny, co pozwoliło politykom odłożyć go w kąt.

czytaj dalej
czytaj dalej
Podnieśmy stopę wsparcia!
KRS: 0000174572
 
KRS: 0000174572