Mises: Kompleks dyktatora

16 listopada 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Wnaturze nowo narodzonego dziecka leży egoizm. Jedynie doświadczenie życiowe i nauki wpajane przez rodziców, rodzeństwo, towarzyszy zabaw, a później także innych ludzi zmuszają je do uznania korzyści płynących ze współpracy społecznej

czytaj dalej
czytaj dalej

Mises: Błędność koncepcji „charakteru narodowego”

9 listopada 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Główną ułomność koncepcji charakteru stosowanej jako wyjaśnienie stanowi przypisywana charakterowi trwałość. Przyjmuje się, że osoba lub grupa ma stały charakter, z którego wynikają wszelkie jej idee i działania. Przestępca nie jest przestępcą dlatego, że popełnił przestępstwo. Popełnił on przestępstwo, bo jest przestępcą. Fakt popełnienia kiedyś przez kogoś przestępstwa dowodzi więc, że jest on przestępcą, a to uprawdopodabnia jego winę w przypadku oskarżeń o kolejne przestępstwa. Doktryna ta głęboko przeniknęła postępowanie karne w kontynentalnej Europie.

czytaj dalej
czytaj dalej

Guzikowski: Narodziny zła – od tłumacza „Rządu wszechmogącego” Ludwiga von Misesa

5 listopada 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Jak zauważa profesor Mises, jeszcze „sto lat temu niewielu ludzi przewidywało niezwykły rozkwit idei antyliberalnych, które zrodziły się w krótkim czasie. Idea wolności wydawała się być tak głęboko zakorzeniona, że nikt nie podejrzewał, iż jakiś ruch reakcyjny mógłby kiedykolwiek przyczynić się do jej wykorzenienia. Antyliberalizm pojawił się tymczasem pod płaszczykiem socjalizmu, komunizmu oraz planowej gospodarki, ponieważ otwarte atakowanie wolności byłoby przedsięwzięciem z góry skazanym na niepowodzenie”

czytaj dalej
czytaj dalej

Balfour: Dlaczego marksizm porzucił ekonomię na rzecz kultury?

2 listopada 2018 Filozofia polityki Komentarze: 2

W swoim niedawnym artykule dla magazynu Reason redaktor Brian Doherty zapewnia, że „marksizm kulturowy” nie jest niczym innym, jak „paranoicznym urojeniem” „teoriospiskowej prawicy”, zmyślonym w celu odwrócenia uwagi od ich nienawiści do „multikulturalizmu, praw homoseksualistów i radykalnego feminizmu”.

czytaj dalej
czytaj dalej

Reed: Wybory to nie Halloween

31 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Atrakcyjność Halloween polega częściowo na tym, że otrzymujemy coś atrakcyjnego wyłącznie dzięki temu, że pojawiamy się przed drzwiami naszych sąsiadów, a to z kolei przekłada się na nasze nawyki wyborcze.

czytaj dalej
czytaj dalej

Rothbard: Mises, „Rząd wszechmogący” i „Teoria a historia”

26 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Rząd wszechmogący i Teoria a historia Ludwiga von Misesa to dwie najbardziej niedocenione spośród wszystkich książek wielkich ekonomistów wolnorynkowych, niedocenione nawet podczas odrodzenia szkoły austriackiej w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gniadek: Przedmowa do polskiego wydania „Rządu wszechmogącego” Ludwiga von Misesa

25 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa oddaje w ręce czytelnika polskie tłumaczenie książki pt. Rząd wszechmogący. Narodziny państwa totalnego i wojny totalnej. Została ona po raz pierwszy wydana w 1944 roku, kiedy uwagę całego ówczesnego świata przykuwała walka z nazizmem

czytaj dalej
czytaj dalej

Radnitzky: Hayek o roli państwa – radykalnie libertariańska krytyka

31 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 2

Czy Hayek naprawdę był teoretykiem państwa „minimalnego”? W końcu uważał, że potrzebujemy państwa nie tylko jako ochroniarza, ale także jako dostawcę „dóbr publicznych”. To okazuje się problematyczne, jako że może wiązać się z konsekwencjami, których on sam by nie zaaprobował.

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: Skąd się wziął termin „libertarianizm”?

20 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 1

Jest to dosyć długie słowo. Niewygodne w użyciu. Zawsze wymaga wyjaśnienia. W Ameryce oznacza zarówno partię, jak i ideologię, a spory na temat jego właściwego znaczenia wydają się nie mieć końca.

czytaj dalej
czytaj dalej

Nieroda: Europa Tysiąca Liechtensteinów czyli (inny) liberalny punkt widzenia

18 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 3

Powód, dla którego model ten cieszy się popularnością wśród osób o poglądach libertariańskich czy wolnorynkowych, to przekonanie, że dezintegracja państw narodowych i przekształcenie ich w szereg niewielkich państewek opartych na wspólnotach lokalnych sprzyjać będzie procesowi radykalnej liberalizacji gospodarki, cięciom podatków i reformom wolnohandlowym

czytaj dalej
czytaj dalej
Nasi darczyńcy