Reed: Wybory to nie Halloween

31 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Atrakcyjność Halloween polega częściowo na tym, że otrzymujemy coś atrakcyjnego wyłącznie dzięki temu, że pojawiamy się przed drzwiami naszych sąsiadów, a to z kolei przekłada się na nasze nawyki wyborcze.

czytaj dalej
czytaj dalej

Rothbard: Mises, „Rząd wszechmogący” i „Teoria a historia”

26 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Rząd wszechmogący i Teoria a historia Ludwiga von Misesa to dwie najbardziej niedocenione spośród wszystkich książek wielkich ekonomistów wolnorynkowych, niedocenione nawet podczas odrodzenia szkoły austriackiej w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gniadek: Przedmowa do polskiego wydania „Rządu wszechmogącego” Ludwiga von Misesa

25 października 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa oddaje w ręce czytelnika polskie tłumaczenie książki pt. Rząd wszechmogący. Narodziny państwa totalnego i wojny totalnej. Została ona po raz pierwszy wydana w 1944 roku, kiedy uwagę całego ówczesnego świata przykuwała walka z nazizmem

czytaj dalej
czytaj dalej

Radnitzky: Hayek o roli państwa – radykalnie libertariańska krytyka

31 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 2

Czy Hayek naprawdę był teoretykiem państwa „minimalnego”? W końcu uważał, że potrzebujemy państwa nie tylko jako ochroniarza, ale także jako dostawcę „dóbr publicznych”. To okazuje się problematyczne, jako że może wiązać się z konsekwencjami, których on sam by nie zaaprobował.

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: Skąd się wziął termin „libertarianizm”?

20 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 1

Jest to dosyć długie słowo. Niewygodne w użyciu. Zawsze wymaga wyjaśnienia. W Ameryce oznacza zarówno partię, jak i ideologię, a spory na temat jego właściwego znaczenia wydają się nie mieć końca.

czytaj dalej
czytaj dalej

Nieroda: Europa Tysiąca Liechtensteinów czyli (inny) liberalny punkt widzenia

18 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 3

Powód, dla którego model ten cieszy się popularnością wśród osób o poglądach libertariańskich czy wolnorynkowych, to przekonanie, że dezintegracja państw narodowych i przekształcenie ich w szereg niewielkich państewek opartych na wspólnotach lokalnych sprzyjać będzie procesowi radykalnej liberalizacji gospodarki, cięciom podatków i reformom wolnohandlowym

czytaj dalej
czytaj dalej

Foubert: Anarchia

8 sierpnia 2018 Filozofia polityki Komentarze: 0

Zgodnie z etymologią tego słowa anarchia oznaczałaby brak jakiegokolwiek rządu, zniesienie wszelkiej władzy politycznej; choć jesteśmy w stanie wyobrazić sobie zarówno skrajnie złe, jak i skrajnie dobre efekty tak ekstremalnej zmiany, w rzeczywistości może ona być praktycznie nieosiągalna. Dlatego zdaje się, że historia nie przedstawia nawet jednego kompletnego przykładu anarchii, w której każda jednostka byłaby w pełni niezależna od władzy zewnętrznej.

czytaj dalej
czytaj dalej

Boettke: Odbudowa programu liberalnego

23 lipca 2018 Filozofia polityki Komentarze: 2

Liberalizm potrzebuje odnowy. Zależy mi jednak przede wszystkim na tym, aby zwrócić uwagę na to, że, jak sądzę, liberalizm musi sobie poradzić nie tyle z problemem marketingowym, co z problemem dotyczącym sposobu myślenia. Zbyt wiele czasu i energii poświęcono na stworzenie nowej oprawy i marketingu dla starej doktryny wiecznych prawd, zamiast doktrynę tę przemyśleć na nowo, popychając jej ewolucję do przodu, aby mogła sprostać nowym wyzwaniom.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gordon: Hoppe o demokracji, postępie i państwie

10 lipca 2018 Filozofia polityki Komentarze: 1

Hoppe jest zdecydowanym przeciwnikiem postępowej ortodoksji. W tym obszarze historia jest dla niego raczej opowieścią o upadku — nie z ogrodu Eden, ale raczej z poziomu rozsądnego sposobu rozstrzygania sporów.

czytaj dalej
czytaj dalej

Clément: Prywatna dobroczynność

18 maja 2018 Działalność charytatywna Komentarze: 1

Oczywiście dobroczynność i braterstwo są cnotami tylko wtedy, gdy są wolne i spontaniczne. Państwowa, a zatem wymuszona, dobroczynność nie jest cnotą — jest podatkiem. Poświęcenie narzucone niektórym na rzecz innych wyraźnie traci charakter dobroczynności.

czytaj dalej
czytaj dalej
Nasi darczyńcy