McMaken: Zaufajcie nam, jesteśmy superbohaterami

14 listopada 2018 Kultura Komentarze: 0

Od 2008 roku wytwórnia filmowa Marvel Studios, która obecnie jest spółką zależną korporacji mediowej Disney, produkuje przynajmniej jeden wielkobudżetowy film każdego roku, z ogromnym sukcesem.

czytaj dalej
czytaj dalej

Reed: Czy książka „The Jungle” Uptona Sinclaira dowiodła, że regulacje są konieczne? 

4 grudnia 2017 Kultura Komentarze: 0

Nieco ponad sto lat temu narodził się potężny, trwały mit. Pisarz — idealista, Upton Sinclair, opublikował książkę zatytułowaną Dżungla — opowieść o chciwości i nadużyciach, która do dziś przywoływana jest jako argument przeciwko wolnej gospodarce. „Dżunglą” Sinclaira było nieobjęte regulacjami przedsiębiorstwo. Jako przykład wybrał przemysł przetwórstwa mięsnego, a jako cel wykazanie istotności regulacji. Kulminacją wpływu, jaki książka ta wywarła na amerykańską politykę, było przegłosowanie w roku 1906 Meat Inspection Act

czytaj dalej
czytaj dalej

Tucker: Kina, które przetrwały wszystko

23 marca 2016 Kultura Komentarze: 1

Zamiast wymrzeć, kina poprawiły jakość oferowanego produktu i dodały nowe możliwości. Jedzenie jest lepsze, w wielu kinach możemy kupić drinka, a siedzenia są doświadczeniem samym w sobie. Wszystko jest coraz bardziej spektakularne — i któż mógł przewidzieć powrót technologii 3D 50 lat po tym, jak po raz pierwszy zachwyciła widzów? Nie ma w tym nic skomplikowanego. Wychodzi na to, że rynku rozrywki nie da się opisać za pomocą sztywno ustalonego diagramu.

czytaj dalej
czytaj dalej

McCaffrey: Wirtualne światy, prawdziwa ekonomia

11 września 2015 Kultura Komentarze: 2

Gry komputerowe odgrywają coraz większą rolę we współczesnej popkulturze. Niezależnie od tego, czy sam grasz, i czy uważasz gry za formę sztuki, możemy się zgodzić, że pozostaną one ważną częścią przemysłu rozrywkowego. Co ważniejsze, libertariańskie idee wydają się wszechobecne w grach. Na przykład coraz łatwiej spotkać się w nich z krytyką rządu, a także z tendencją do podkreślania znaczenia wolności przekonań i działania.

czytaj dalej
czytaj dalej

Earle: Wirtualny Weimar – hiperinflacja w świecie gier wideo

26 grudnia 2014 Inflacja Komentarze: 24

Peter C. Earle analizuje hiperinflację, która miała miejsce w wirtualnym świecie Diablo 3 w 2013 r., i doprowadziła do krachu wirtualnej ekonomii w grze.

czytaj dalej
czytaj dalej

Reid: Kultura w klatce

19 listopada 2013 Edukacja Komentarze: 0

Prowadzone przez progresywnych protestantów w XIX wieku północnoamerykańskie rządy rozwinęły obowiązkową edukację w celu odciągnięcia dzieci od prowadzonych przez kościół szkół katolickich. Uzyskały sukces również w przemienieniu dzikich hord ciemnolicych imigrantów etnicznych zalewających wybrzeża Ameryki w kontynent pełen homogenicznych prorządowych szowinistów.

czytaj dalej
czytaj dalej

Hieber: Język jako działanie

16 września 2013 Kultura Komentarze: 1

Ludzie używają języka do czegoś więcej niż tylko komunikacji — używają go również do tego, by coś robić. Samo przemawianie jest często zachowaniem, tak jak wtedy, gdy mówimy „przyrzekam” lub „uroczyście oświadczam”. Wielu współczesnych językoznawców przyjmuje, że każdy język jest performatywny. Nawet nieszkodliwe zdanie oznajmiające „poszedłem do sklepu” konstytuuje działanie, tj. akt informowania. Tak jak w każdym innym działaniu, mówimy i piszemy, by wpłynąć na świat lub myślenie innych. Język jest więc rodzajem działania, a tym samym podlega prawom prakseologii.

czytaj dalej
czytaj dalej

McCaffrey, Dorobat: Sens ekonomiczny w „Grze o tron”

19 sierpnia 2013 Kultura Komentarze: 2

Historyczna czy wyimaginowana, gra o tron (wykorzystanie środków politycznych) zapobiega rozprzestrzenianiu się mądrych pomysłów ekonomicznych i wyklucza dobrą politykę gospodarczą. Z powodu uzależnienia Siedmiu Królestw od gry o tron, kiedy chodzi o pokój i dobrobyt w Westeros, jedyną rzeczą, jakiej możemy być pewni jest to, że Nadchodzi zima.

czytaj dalej
czytaj dalej

Reid: Kapitalizm jako niesamowita bitwa rapowa

1 maja 2013 Kultura Komentarze: 4

Kto byłby zwycięzcą bitwy rapowej między Adolfem Hitlerem a Darthem Vaderem? Być może nie byliście nękani przez to pytanie, ale na bezwzględnym, wschodzącym rynku internetowym ludzie rozrywki, pisarze, aktorzy i producenci nieustannie starają się przykuć naszą uwagę. Na ich walkę do klienta należy patrzeć z punktu widzenia kapitalizmu.

czytaj dalej
czytaj dalej

Guttenberg: Cezar III, czyli kolejna porażka centralnego planowania

13 listopada 2010 Kultura Komentarze: 16

Zmagania z komputerową grą "Cezar III" mogą być kolejnym przykładem na słuszność tez Misesa o niemożliwości socjalizmu. Nawet jeśli ludzie zachowują się jak roboty, brak rynku czynników produkcji uniemożliwia wykonanie pracy centralnego planisty.

czytaj dalej
czytaj dalej