Machaj: Petycja Producentów z Polski B

10 lipca 2015 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 23

Nasz głos przez długie lata był ignorowany. Karmiono nas historiami i kosmopolityczną propagandą o korzyściach dla całej Polski, o interesie całej Rzeczpospolitej, spychając tym samym na dalszy plan niewygodną prawdę. Przemilczając oczywiste dysproporcje między naszą Ojczyzną Polską B a naszymi sąsiadami z Polski A, sprzyjamy tym samym utrwalaniu złego i neopolskiego modelu gospodarczego.

czytaj dalej
czytaj dalej

Carabini: „Wybita szyba” Bastiata – krytyka

5 stycznia 2015 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 4

Celem moje krytyki nie jest umniejszenie znaczenia lekcji udzielonej przez Bastiata. Chcę raczej poddać krytyce wnioski, do jakich doszedł Bastiat w swoim przykładzie zbitej szyby. Moje wysiłki zmierzają więc do wzmocnienia lekcji zawartej w pracach Bastiata, poprzez zagłębienie się w to co, naprawdę jest niewidoczne w przykładzie zbitej szyby. Mam nadzieję, że czytelnicy zrobią to samo i wykorzystają tak zdobytą wiedzę, do poddania wydarzeń gospodarczych jeszcze bardziej wnikliwej analizie.

czytaj dalej
czytaj dalej

Murray: Petycja sprzedawców książek

24 października 2014 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 5

Kiedy składaliśmy na Wasze ręce naszą poprzednią petycję, wiedzieliśmy, że zadziałacie, i rzeczywiście zadziałaliście. W 1980 roku my — skromni, lokalni francuscy księgarze — stanęliśmy w obliczu konkurencji ze strony hurtowych sprzedawców książek, którzy skorzystali z naiwności społeczeństwa przez obniżkę cen, którą złośliwie nazwali „rabatem”. Jednak wy dostrzegliście czym w rzeczywistości było to posunięcie: nieuczciwą praktyką handlową, nieuzasadnionym podarkiem. W 1981 roku uchwaliliście prawo świątobliwego Jacka Langa, które pozwalało wydawcom ustalać ceny książek i zakazywało komukolwiek sprzedawania książek z „rabatem” niższym niż 5%.

czytaj dalej
czytaj dalej

Riggenbach: Henry Hazlitt i wschodzące pokolenie libertarian

7 lutego 2014 Biografie Komentarze: 0

Dzięki Hazlittowi zdołano przekształcić ruch libertariański w coś o wiele, wiele większego, lepiej zintegrowanego oraz intelektualnie i instytucjonalnie silniejszego niż kiedykolwiek wcześniej.

czytaj dalej
czytaj dalej

Rockwell: Wszystko, co kochasz, zawdzięczasz kapitalizmowi

28 sierpnia 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 6

Kapitalizm pomógł nam stworzyć współczesny dobrobyt. Innymi słowy, obecną sytuację zawdzięczamy kapitałowi gromadzonemu przez wieki w rękach wolnych ludzi. Dzięki niemu powstały różne innowacje w dziedzinie gospodarki, a miliony ludzi na świecie jednocześnie konkurują i współpracują ze sobą na zasadzie podziału pracy. Oszczędności, inwestycje, podejmowane ryzyko i setki lat pracy niezliczonej liczby wolnych ludzi sprawiło, że taka rzeczywistość mogła zaistnieć. A wszystko dzięki wyjątkowej zdolności społeczeństwa rozwijającego się w warunkach wolności do osiągania przez jego członków wyznaczonych celów.

czytaj dalej
czytaj dalej

Block: Ta książka to cały ja!

14 maja 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 1

Była to pierwsza książka o ekonomii, która mnie porwała. Wcześniej przeczytałem kilka nudnych. Bardzo nudnych. Czy wspominałem coś o nudzie? Natomiast z Ekonomią w jednej lekcji było przeciwnie — ta książka uczepiła się mnie i już nie chce puścić. Pierwszy raz przeczytałem ją w 1963 r. Sam nie wiem, ile jeszcze razy czytałem ją później. W całości — może z pół tuzina razy, a fragmentarycznie — nie zliczę. Zawsze wracam do niej, gdy prowadzę zajęcia wprowadzające do ekonomii.

czytaj dalej
czytaj dalej

Murphy: Najważniejsza w życiu lekcja ekonomii

7 stycznia 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 0

Jak już informowaliśmy, w naszym sklepie można już zakupić najnowsze wydanie Ekonomii w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta. Przedstawiamy wstęp do niedawnego amerykańskiego wydania autorstwa Roberta Murphy'ego, który twierdzi, że ta książka zmieniła jego życie. Uważa za "pocieszające, że istnieje ta wybitna książka, która przekona każdego do poparcia wolności gospodarczej i zdrowej polityki gospodarczej" i dodaje, że "po lekturze tej książki otworzysz oczy — jak miliony czytelników przed Tobą". Czy potrzeba lepszej rekomendacji?

czytaj dalej
czytaj dalej

Anderson: Czy ekonomia to bezwartościowa ideologia?

16 marca 2012 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 1

Komentarze "New York Timesa" do niedawnego werdyktu komitetu noblowskiego w sprawie nagrody w dziedzinie ekonomii wskazują, że m.in. redaktorzy tej gazety chętnie przyszywają teoriom ekonomicznym łatkę ideologii. Ich zdaniem prawa ekonomiczne zostały stworzone przez ludzi i przez nich mogą zostać zmienione. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej sposobom rozumowania redaktorów nowojorskiego dziennika, to dojdziemy do wniosku, że to oni uprawiają ideologię, podczas gdy ekonomiści są naukowcami.

czytaj dalej
czytaj dalej

Iwanik: Jak ważna jest teoria ekonomii?

6 października 2011 Audio Komentarze: 68

Kilka miesięcy temu wybrałem się do Adam Smith Institute w Londynie na wykład Yarona Brooka, ekonomisty i filozofa z Ayn Rand Center. Brook tłumaczył, dlaczego jego zdaniem ideologia wolnościowa i wolnorynkowa oraz próby reform wolnorynkowych napotykają nieustannie zacięty opór społeczny. Idea Brooka zadomowiła się w mojej głowie nadspodziewanie skutecznie, dlatego chciałbym się nią podzielić z czytelnikami Mises.pl i poprosić o opinie.

czytaj dalej
czytaj dalej

Wiśniewski: Metafora zniszczonej elektrowni

21 marca 2011 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 6

Niezakłócony rozwój cywilizacyjny stoi pod znakiem zapytania tak długo, jak długo kolejne wcielenia metafory zbitej szyby i innych życzeniowych panaceów, rozgłaszane przez medialnych „ekspertów”, będą kształtować świadomość gospodarczą społeczeństw. A będzie to z pewnością trwało dopóki, dopóty logiczna analiza zjawisk gospodarczych nie będzie dawała podobnym rewelacjom natychmiastowej i twardej kontry.

czytaj dalej
czytaj dalej
Nasi darczyńcy