Machaj: Ekonomia uczenia ekonomii

8 lipca 2017 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 1

Wystąpienie na gali projektu Lekcje Ekonomii dla Młodzieży - Warszawa 1 lipca 2017.

czytaj dalej
czytaj dalej

Gniadek: Jak uczyć młodzież o zysku?

18 sierpnia 2016 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 5

Na zakończenie ubiegłego roku szkolnego włączyłem się w program „Lekcje Ekonomii dla Młodzieży” organizowany przez Instytut Misesa i Stowarzyszenie KoLiber. Przez jeden tydzień zamieniłem się w nauczyciela podstaw ekonomii w IV Liceum Ogólnokształcącym im. św. Jana Pawła II w Tarnowie. Lekcje prowadziłem w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości, a także w miejsce katechezy. Co ekonomia ma wspólnego z religią?

czytaj dalej
czytaj dalej

Machaj: Petycja detalistów przeciwko śmieciowym umowom sprzedaży

28 czerwca 2016 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 13

Polska przedsiębiorczość stoi na skraju zapaści. Wszystko za sprawą obecnie istniejącego prawa, które pozwala na skandaliczne i moralnie niedopuszczalne śmieciowe umowy sprzedaży, rujnujące naszych sprzedawców detalicznych. Czas wreszcie przerwać milczenie i dumnie razem zmienić prawo stanowione tak, aby owe śmieciowe umowy sprzedaży na zawsze zniknęły z życia społecznego.

czytaj dalej
czytaj dalej

Machaj: Petycja Producentów z Polski B

10 lipca 2015 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 23

Nasz głos przez długie lata był ignorowany. Karmiono nas historiami i kosmopolityczną propagandą o korzyściach dla całej Polski, o interesie całej Rzeczpospolitej, spychając tym samym na dalszy plan niewygodną prawdę. Przemilczając oczywiste dysproporcje między naszą Ojczyzną Polską B a naszymi sąsiadami z Polski A, sprzyjamy tym samym utrwalaniu złego i neopolskiego modelu gospodarczego.

czytaj dalej
czytaj dalej

Carabini: „Wybita szyba” Bastiata – krytyka

5 stycznia 2015 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 4

Celem moje krytyki nie jest umniejszenie znaczenia lekcji udzielonej przez Bastiata. Chcę raczej poddać krytyce wnioski, do jakich doszedł Bastiat w swoim przykładzie zbitej szyby. Moje wysiłki zmierzają więc do wzmocnienia lekcji zawartej w pracach Bastiata, poprzez zagłębienie się w to co, naprawdę jest niewidoczne w przykładzie zbitej szyby. Mam nadzieję, że czytelnicy zrobią to samo i wykorzystają tak zdobytą wiedzę, do poddania wydarzeń gospodarczych jeszcze bardziej wnikliwej analizie.

czytaj dalej
czytaj dalej

Murray: Petycja sprzedawców książek

24 października 2014 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 5

Kiedy składaliśmy na Wasze ręce naszą poprzednią petycję, wiedzieliśmy, że zadziałacie, i rzeczywiście zadziałaliście. W 1980 roku my — skromni, lokalni francuscy księgarze — stanęliśmy w obliczu konkurencji ze strony hurtowych sprzedawców książek, którzy skorzystali z naiwności społeczeństwa przez obniżkę cen, którą złośliwie nazwali „rabatem”. Jednak wy dostrzegliście czym w rzeczywistości było to posunięcie: nieuczciwą praktyką handlową, nieuzasadnionym podarkiem. W 1981 roku uchwaliliście prawo świątobliwego Jacka Langa, które pozwalało wydawcom ustalać ceny książek i zakazywało komukolwiek sprzedawania książek z „rabatem” niższym niż 5%.

czytaj dalej
czytaj dalej

Riggenbach: Henry Hazlitt i wschodzące pokolenie libertarian

7 lutego 2014 Biografie Komentarze: 0

Dzięki Hazlittowi zdołano przekształcić ruch libertariański w coś o wiele, wiele większego, lepiej zintegrowanego oraz intelektualnie i instytucjonalnie silniejszego niż kiedykolwiek wcześniej.

czytaj dalej
czytaj dalej

Rockwell: Wszystko, co kochasz, zawdzięczasz kapitalizmowi

28 sierpnia 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 6

Kapitalizm pomógł nam stworzyć współczesny dobrobyt. Innymi słowy, obecną sytuację zawdzięczamy kapitałowi gromadzonemu przez wieki w rękach wolnych ludzi. Dzięki niemu powstały różne innowacje w dziedzinie gospodarki, a miliony ludzi na świecie jednocześnie konkurują i współpracują ze sobą na zasadzie podziału pracy. Oszczędności, inwestycje, podejmowane ryzyko i setki lat pracy niezliczonej liczby wolnych ludzi sprawiło, że taka rzeczywistość mogła zaistnieć. A wszystko dzięki wyjątkowej zdolności społeczeństwa rozwijającego się w warunkach wolności do osiągania przez jego członków wyznaczonych celów.

czytaj dalej
czytaj dalej

Block: Ta książka to cały ja!

14 maja 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 1

Była to pierwsza książka o ekonomii, która mnie porwała. Wcześniej przeczytałem kilka nudnych. Bardzo nudnych. Czy wspominałem coś o nudzie? Natomiast z Ekonomią w jednej lekcji było przeciwnie — ta książka uczepiła się mnie i już nie chce puścić. Pierwszy raz przeczytałem ją w 1963 r. Sam nie wiem, ile jeszcze razy czytałem ją później. W całości — może z pół tuzina razy, a fragmentarycznie — nie zliczę. Zawsze wracam do niej, gdy prowadzę zajęcia wprowadzające do ekonomii.

czytaj dalej
czytaj dalej

Murphy: Najważniejsza w życiu lekcja ekonomii

7 stycznia 2013 Dydaktyka ekonomii Komentarze: 0

Jak już informowaliśmy, w naszym sklepie można już zakupić najnowsze wydanie Ekonomii w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta. Przedstawiamy wstęp do niedawnego amerykańskiego wydania autorstwa Roberta Murphy'ego, który twierdzi, że ta książka zmieniła jego życie. Uważa za "pocieszające, że istnieje ta wybitna książka, która przekona każdego do poparcia wolności gospodarczej i zdrowej polityki gospodarczej" i dodaje, że "po lekturze tej książki otworzysz oczy — jak miliony czytelników przed Tobą". Czy potrzeba lepszej rekomendacji?

czytaj dalej
czytaj dalej