Kategoria: Metodologia szkoły austriackiej

Kwaśnicki: Carl Menger i analiza ekonomiczna bez matematyki
Dlaczego Menger był niechętny stosowaniu matematyki w analizie ekonomicznej?

Megger: Nowe szaty historyzmu. Austriacy i ich niekończący się spór o metodę
Zdrowa ekonomia potrzebuje zdrowej metodologii.

Megger: Mises i Rothbard – dualizm metodologiczny a wolna wola
Między Rothbardem a Misesem można na tym polu dostrzec różnice...

Bylund: Siedem mitów o austriackiej szkole ekonomii
Wyjaśnijmy kilka nieporozumień dotyczących austriackiej szkoły ekonomii.

Shostak: Zdrowa gospodarka potrzebuje solidnej teorii
Dane statystyczne nie są w stanie dostarczyć informacji dotyczących przyczyn zdarzeń.

Metodologia ekonomii – 70 lat „Ludzkiego działania” Misesa
Czym jest prakseologia, jaka jest rola danych empirycznych w ekonomii?

Rapka: Indywidualizm to nie pogląd na ekonomię
Indywidualizm metodologiczny nie jest jedynie pewnym poglądem na funkcjonowanie gospodarki i społeczeństwa, ale jest również jedną z podstawowych zasad uprawiania nauk ekonomicznych, zajmujących się opisem i wytłumaczeniem procesu zachowań podmiotów rynkowych oraz wpływem na nie otoczenia, a także zjawisk gospodarczych różnej skali, czy to pojedynczej wymiany, czy też popytu całkowitego na konkretne dobro, struktury rynku a nawet zjawisk makroekonomicznych.

Sanchez: Mises o umyśle i metodzie
Mises określił ekonomię jako naukę aprioryczną. Rozumie on przez to, że prawa ekonomii istnieją uprzednio i niezależnie od doświadczenia ekonomicznego, a także że weryfikowanie ich za pomocą eksperymentów, obserwacji, statystyk i innych danych empirycznych nie ma sensu. Pogląd ten od razu wzbudza niepokój u osób mających uproszczone wyobrażenie o metodach stosowanych w naukach przyrodniczych.