Kategoria: Audio

W jakim stanie jest dziś polska polityka fiskalna?
Finanse publiczne pod lupą – dr Benedyk przedstawia problemy polskiego budżetu.

Przedsiębiorcze państwo po polsku. Słuchaj naszego podkastu
W najnowszym odcinku „Ludzkiego gadania" dr Mateusz Benedyk i Marcin Zieliński pochylają się nad tematem efektywności państwowej ingerencji w rynek.

Prof. Witold Kwaśnicki – wspomnienie. Słuchaj naszego podkastu
Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka naszego podkastu.

Debata kalkulacyjna – temat zamknięty? Słuchaj naszego podkastu
Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka naszego podkastu.

Strefa euro – warto do niej wejść? Słuchaj naszego podkastu
Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka naszego podkastu.

Dlaczego warto zrezygnować z publicznego systemu ochrony zdrowia? Słuchaj naszego podkastu
Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka naszego podkastu.

Jeździec i słoń – Tom Woods rozmawia z Jonathanem Haidtem na temat przekonywania i moralnej pokory
Tom Woods, historyk inspirowany austriacką szkołą ekonomii i autor bestsellerów New York Timesa rozmawia z Jonathanem Haidtem, psychologiem społecznym, autorem książki „Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli polityka i religia”.

Benedyk: Ujemne stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego
"Od 11 czerwca 2014 roku Europejski Bank Centralny stosuje ujemne (-0,1%) oprocentowanie wobec środków zgromadzonych przez banki komercyjne na depozycie (deposit facility — DF) w EBC. Wydawać by się mogło, że dokonała się wielka rewolucja i strefa euro znalazła się poza obszarem działania preferencji czasowej wymuszającej dodatnie oprocentowanie. Takie mniemanie jest jednak błędne z kilku powodów"

Benedyk: Bank centralny i dług publiczny
Warto zauważyć, że możliwość skupu długu to nie jedyna wątpliwa zmiana proponowana w ustawie o NBP. Według prof. K. Rybińskiego szykuje się także takie poszerzenie kompetencji zarządu NBP, które prowadzi do stworzenia drugiego kanału polityki pieniężnej w ramach walki o „poprawę stabilności systemu finansowego”. Taka zmiana sprawia, że prezes NBP mógłby prowadzić ekspansywną politykę pieniężną, nawet jeśli nie wyraziłaby na to zgody Rada Polityki Pieniężnej. Wszystko wskazuje więc na to, że zamiast ograniczać kompetencje władz państwowych w systemie pieniężnym, będziemy raczej zmierzać w odwrotnym kierunku.