Yang: Fizyka i wolność

15 czerwca 2021 Prakseologia Komentarze: 0

W jaki sposób prawo konstruktywne znajduje zastosowanie w kwestiach społecznych?

czytaj dalej
czytaj dalej

Społeczeństwo i rozwój gospodarczy według Ludwiga von Misesa

5 sierpnia 2019 Filmy Komentarze: 0

Jak Ludwig von Mises przedstawił zagadnienie genezy społeczeństwa i roli idei w rozwoju gospodarczym?

czytaj dalej
czytaj dalej

Mises: Współpraca między ludźmi

4 sierpnia 2019 Prakseologia Komentarze: 0

Fragment książki „Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii”.

czytaj dalej
czytaj dalej

Mises: Konceptualizacja i rozumienie

8 lipca 2019 Metaekonomia Komentarze: 0

Fragment książki „Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii”

czytaj dalej
czytaj dalej

Wojtyszyn: Ekonomia ludzkiego działania – fragment książki „Anty-Lewiatan. Doktryna polityczna i prawna Murraya Newtona Rothbarda”

10 lutego 2017 Prakseologia Komentarze: 0

Rothbard poszedł w innym kierunku niż Mises, stwierdzając, iż podstawowe aksjomaty prakseologii mają charakter empiryczny, a zatem są wychwytywane z realnego świata i identyfikowane za pomocą umysłu

czytaj dalej
czytaj dalej

Mises: Czas

29 kwietnia 2015 Prakseologia Komentarze: 0

Pojęcie zmiany zakłada pojęcie następstwa czasowego. Nieruchomy, wiecznie niezmienny świat istniałby poza czasem, ale byłby martwy. Pojęcia zmiany i czasu są ze sobą nierozerwalnie związane. Działanie ma na celu zmianę i dlatego jest podporządkowane czasowi. Ludzki rozum nie jest nawet w stanie wyobrazić sobie idei pozaczasowego istnienia i działania.

czytaj dalej
czytaj dalej

Fillieule: Misesowska prakseologia – przykład z dziedziny socjologii przestępczości

15 stycznia 2015 Prakseologia Komentarze: 1

W tym wykładzie chcę podkreślić głębię i znaczenie jego koncepcji teoretycznych nauk społecznych jako prakseologii. Prakseologia misesowska opiera się na dwóch fundamentalnych założeniach. Po pierwsze — pojęciu ludzkiego działania, i po drugie — apriorystycznym charakterze nauk społecznych. Kształtując te poglądy, Mises odnosił się głównie do ekonomii. Ja jednak chciałbym zilustrować proponowane przez niego zasady ludzkiego działania i aprioryzmu przy pomocy innej dziedziny nauk społecznych — a mianowicie socjologii przestępczości.

czytaj dalej
czytaj dalej

Hieber: Język jako działanie

16 września 2013 Kultura Komentarze: 1

Ludzie używają języka do czegoś więcej niż tylko komunikacji — używają go również do tego, by coś robić. Samo przemawianie jest często zachowaniem, tak jak wtedy, gdy mówimy „przyrzekam” lub „uroczyście oświadczam”. Wielu współczesnych językoznawców przyjmuje, że każdy język jest performatywny. Nawet nieszkodliwe zdanie oznajmiające „poszedłem do sklepu” konstytuuje działanie, tj. akt informowania. Tak jak w każdym innym działaniu, mówimy i piszemy, by wpłynąć na świat lub myślenie innych. Język jest więc rodzajem działania, a tym samym podlega prawom prakseologii.

czytaj dalej
czytaj dalej

Rothbard: W obronie skrajnego aprioryzmu

30 września 2011 Metaekonomia Komentarze: 30

Rothbard broni prakseologii, tj. twierdzi, że: a) fundamentalne aksjomaty i przesłanki ekonomii są bezwzględnie prawdziwe; b) twierdzenia i konkluzje wydedukowane za pomocą praw logiki z tych przesłanek są wskutek tego również bezwzględnie prawdziwe; c) w związku z tym nie ma potrzeby empirycznego „testowania" ani przesłanek, ani konkluzji; d) wydedukowane twierdzenia nie mogą być testowane, nawet jeśli byłoby to pożądane.

czytaj dalej
czytaj dalej

Wozinski: Prakseologia a logika formalna

8 maja 2010 Prakseologia Komentarze: 21

Gdy libertarianie prezentują teorię ekonomii i etyki, opartej na aksjomatach działania i argumentacji, często spotykają się z krytyką. Głosi ona, że systemy dedukcyjne posiadają wiele ograniczeń, które zostały już dawno objaśnione przez logikę formalną. Czas wreszcie wyjaśnić, dlaczego narzędzia współczesnej logiki nie mają zastosowania w prakseologii i rozwinąć zagadnienie metodologicznego charakteru nauki o ludzkim działaniu.

czytaj dalej
czytaj dalej