Kurs podstawowy przeznaczony jest jako materiały pomocnicze dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze szkolą austriacką. Z przygotowanych tekstów można wysuwać już bardzo zaawansowane wnioski, dlatego też warto dzielić się tematami i przygotowywać ich opracowania na poszczególne spotkania KASE.
Oczywiście ten kurs jest jedynie wstępem do zagadnień, którymi szkoła austriacka się zajmuje. Zachęcamy także do lektury książek wydanych przez Instytut Misesa oraz skorzystania z naszej Internetowej Biblioteki Ekonomicznej, a także materiałów dostępnych w języku angielskim na stronie internetowej Instytutu Misesa w USA pod adresem https://mises.org/library
1. Czym jest szkoła austriacka?
- Kaczmarczyk, H., “Szkoła austriacka w ekonomii i naukach społecznych”,
- Huerta de Soto, J., “Spór metodologiczny (Methodenstreit) Szkoły Austriackiej”,
- Rothbard, M.N., “Prakseologia: metodologia Szkoły Austriackiej”,
- Lewiński, J.;Machaj, M., “Szkoła austriacka o filozofii i cyklach”,
- Rockwell, L., “Istotność austriackiej ekonomii”.
2. Dobra publiczne
- Kwiatkowski, S., “Dobra publiczne a państwowa opieka społeczna”,
- Kwiatkowski, S., “Teoria dóbr publicznych”,
- Kwiatkowski, S., “Dobra publiczne”,
- Kwiatkowski, S., “Przypadki historyczne dóbr publicznych”,
- Kwiatkowski, S., “Krytyka teorii dóbr publicznych”.
3. Teoria dobrobytu
- Chrupczalski, Sz., “Teoremat Coasea”,
- Chrupczalski, Sz., “Sprawiedliwość a efektywność ekonomiczna”,
- Lewiński, J., “Podział pracy i efektywność”,
- Machaj, M., “Słów kilka o ekonomii dobrobytu”.
4. Etyka praw własności
- Chrupczalski, Sz., “Własność w teorii ekonomii”,
- Lewiński, J., “Rola kontraktów i własności w gospodarce”,
- Chrupczalski, Sz., “Rodzaje i granice praw własności“
- Hoppe, H.H., “Etyka i ekonomia prywatnej własności„
- Rothbard, M.N., “Relacje międzyludzkie-agresja a wlasność”,
- Rothbard, M.N., “Relacje międzyosobowe: dobrowolna wymiana”,
- Radosław Wojtyszyn, “Sprawiedliwa własność w ujęciu Murraya Newtona Rothbarda”.
5. Inflacja
- Machaj, M., “Inflacja”,
- Tolley, T.H., “Jak uczyć o inflacji?”
- Hayek, F.A., “Czy możemy jeszcze uniknąć inflacji”,
- Hülsmann, J.G., “Deflacja-największe mity”.
6. Cykl koniunkturalny
- Rothbard, M.N., “Dlaczego istnieją cykle koniunkturalne”,
- Murphy, R.P., “Znaczenie teorii kapitału”,
- Machaj, M., “Czy to wina kapitalizmu”,
- Mises, L., “Ludzkie działanie: Okres produkcji, czas oczekiwania i okres zabezpieczenia”.
Bardzo ciekawa inicjatywa, którą warto rozpowszechniać i rozszerzać program kursu.