Projekt jest zakończony – przesyłki są w trakcie dostarczania beneficjentom.
Dziękujemy Mecenasom projektu za wsparcie, współpracownikom i wolontariuszom Instytutu Misesa za ciężka pracę przy organizacji projektu oraz wszystkim ludziom dobrej woli, którzy włączyli się w projekt, za pomoc, wsparcie i promocję.
Rozliczenie projektu:
Styczeń 2013 r.
Archiwum projektu:
Jak uprzątnąć ekonomiczne mity, które rozpanoszyły się w Polsce i zniewalają młode umysły? Jak obudzić przedsiębiorczość? Jak wytłumaczyć, że programy rządowe przynoszą więcej szkód, niż pożytku?
Wystarczy dobra książka – napisana przystępnym, żywym językiem, by fascynowała. Tak prosta, by mógł ją zrozumieć laik. Tak doskonała, by otwierała oczy profesjonaliście. Ponadczasowa, zawsze aktualna.
Wystarczy Ekonomia w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta wręczona do przeczytania uczniowi i studentowi dziś, by zmienić przyszłość.
Pomóż nam wypromować Ekonomię w jednej lekcji i rozesłać 1 000 egzemplarzy do szkół i bibliotek w Polsce!
Na skróty:
Wydajemy Ekonomię w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta. Książka ukaże się w październiku 2012 r. i będzie dostępna w księgarniach. Chcemy wcześniej rozesłać nieodpłatnie 1000 egzemplarzy do szkół i bibliotek. Darczyńcom, którzy wesprą finansowo projekt, podziękujemy z imienia i nazwiska na liście Mecenasów na pierwszych stronach książki. Firmom oferujemy umieszczenie logotypu.
Szczegóły projektu: czytaj dalej
1. Cel projektu
2. Jak pomóc?
3. Podziękowania dla Mecenasów
4. Lista Mecenasów i Obdarowanych
5. Książka i autor
6. Patroni projektu
7. F.A.Q.
8. Kontakt
Naszym celem jest nauczyć młodych Polaków podstaw wolnorynkowej ekonomii i pokazać prawdziwą, wspaniałą rolę przedsiębiorczości. Chcemy, by przyszli wyborcy zaczęli samodzielnie myśleć i przestali głosować na etatystów i demagogów.
W ramach projektu Sprzątamy ekonomiczne mity planujemy wypromować Ekonomię w jednej lekcji, poinformować o książce nauczycieli oraz wykładowców i rozesłać nieodpłatnie 1 000 egzemplarzy do bibliotek szkolnych, uniwersyteckich i innych organizacji edukacyjnych, aby z książką mogło zapoznać się jak najwięcej młodych ludzi i pedagogów.
Do 30 września14 października musimy pozyskać przynajmniej 31 000 zł od Darczyńców, by sfinansować nowe wydanie Ekonomii w jednej lekcji, przeprowadzić kampanię informacyjną i następnie rozesłać 1000 egzemplarzy. To darczyńcy wskazują, dokąd wysyłamy książki.
-
Lista Mecenasów jest już zamknięta.
Wystarczy przekazać darowiznę;
w tytule przelewu wpisać „Ekonomia w jednej lekcji”;
podać w tytule lub e-mailem (kontakt) nazwę i adres szkoły, biblioteki, koła naukowego czy instytucji edukacyjnej, do których mamy wysłać książki. To ważne, by książki były dostępne nieodpłatnie dla wszystkich!
Każde 100 złotych darowizny przyczyni się do wydania Ekonomii w jednej lekcji i pozwoli wysłać nieodpłatnie 3 – 4 egzemplarze książki do wskazanego miejsca. Wsparcie pomoże również wydać e-booka w 2013 r.
Wszystkie darowizny powyżej 100 zł będziemy honorować podziękowaniami w książce (zobacz szczegóły)! Firmom oferujemy możliwość umieszczenia logotypu.
Zebrano dotychczas:
Na projekt zebraliśmy 17250 złotych, serdecznie dziękujemy wszystkim Mecenasom!
Wsparcie projektu:
3. Podziękowania dla Mecenasów
Wspierającym akcję podziękujemy na stronie internetowej Instytutu, wpiszemy do Księgi Mecenasów, a każdą darowiznę powyżej 100 zł honorujemy prestiżowymi podziękowaniami na pierwszych stronach książki (imię i nazwisko wydrukowane na stronie z podziękowaniami na początku książki). Firmom umożliwiamy umieszczenie logotypu.
Szczegóły mecenatu i podziękowań (pdf): pobierz
Oferta do rozsyłania (pdf): pobierz
4. Lista Mecenasów i Obdarowanych
Ekonomia w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta, opublikowana po raz pierwszy w 1946 r., stała się książką ponadczasową. Napisana przystępnym, żywym językiem stanowi kompendium wiedzy ekonomicznej, dlatego jest idealnym źródłem dla szerokiego spektrum odbiorców — od laików po zawodowych ekonomistów.
W 26 rozdziałach omówione zostały wszystkie kluczowe zagadnienia takie jak: regulacje cen, płace, kredyty, inflacja. Autor bezpardonowo rozprawia się również z najczęstszymi mitami, sofizmatami i manipulacjami dotyczącymi problematyki gospodarczej.
Lektura książki pobudza do refleksji i logicznego myślenia, rozwija u czytelników świadomość natury procesów gospodarczych, pozwalając im w konsekwencji na samodzielne rozpoznawanie błędów ekonomicznych oraz tworzonych na ich podstawie populistycznych rozwiązań politycznych.
O książce powiedzieli:
Książka…tak potężna dzięki swej przejrzystości i przystępności, że możemy śmiało – bez żadnych wątpliwości – stwierdzić, że ukształtowała ona nasz świat.
Steve Forbes
Ta książka to wybitne dzieło. Akcentuje dokładnie to, co trzeba powiedzieć, wykazując rzadką śmiałość i uczciwość. Nie znam żadnej innej współczesnej książki, z której inteligentny laik może nauczyć się tak wiele o podstawowych twierdzeniach ekonomicznych w tak krótkim czasie.
F. A. Hayek
Wyjaśnienie funkcjonowania systemu cenowego zaoferowane przez Henry’ego Hazlitta stało się prawdziwym klasykiem: jest ponadczasowe, bezbłędne, niezwykle kształcące.
Milton Friedman
Wydanie Instytutu Misesa będzie trzecim wydaniem po polsku, skorygowanym i znacznie poprawionym względem poprzednich.
Fragmenty książki
- Rozdział 2. Rozbita szyba.
- Rozdział XIX. Ustawowe płace minimalne
- Cykl wywiadów z ekonomistami szkoły austriackiej omawiających poszczególne rozdziały Ekonomii w jednej lekcji: kliknij i zobacz na Youtube (Włączenie napisów po polsku – przycisk „CC”)
Patroni medialni
Patroni instytucjonalni
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
ksiazka.net.pl – 1. portal księgarski
Partnerzy społecznościowi
I. Finanse i darowizny
1. Ile kosztuje wydanie książki? Dlaczego książki są takie drogie?
Wstępny budżet, bez części podatków, można zobaczyć poniżej (kliknij w obrazek, aby powiększyć):
2. Jak przekazać darowiznę?
3. Ile książek możecie wysłać za 100 złotych?
4. Co się stanie, jeśli nie zbierzecie wystarczających funduszy?
5. Co się stanie, jeśli zbierzecie np. 40 tys zł?
6. Czy nie taniej wydać książkę jako e-book lub audiobook?
7. Co zrobicie z mikrowpłatami, np. 5 złotych?
8. Chcę przekazać darowiznę, ale nie wiem, komu podarować książki.
9. Czy mogę umieścić logo swojej firmy w książce?
10. Czy mogę wskazać osobę prywatną jako odbiorcę?
II. Książka i autor
1. Kim jest Henry Hazlitt?

2. Co ciekawego mogę znaleźć w Ekonomii w jednej lekcji?
Opublikowana po raz pierwszy w 1946 roku stała się książką ponadczasową. Napisana przystępnym, żywym językiem stanowi kompendium wiedzy ekonomicznej, dlatego jest idealnym źródłem dla szerokiego spektrum odbiorców — od laików po zawodowych ekonomistów. W 26 rozdziałach (lekcjach) omówione zostały wszystkie kluczowe zagadnienia takie jak: regulacje cen, płace, kredyty, inflacja. Autor bezpardonowo rozprawia się również z najczęstszymi mitami, sofizmatami i manipulacjami dotyczącymi problematyki gospodarczej.
Lektura książki pobudza do refleksji i logicznego myślenia, rozwija u czytelników świadomość natury procesów gospodarczych, pozwalając im w konsekwencji na samodzielne rozpoznawanie błędów ekonomicznych oraz tworzonych na ich podstawie populistycznych rozwiązań politycznych. Atuty te są szczególnie ważne obecnie, gdy demagogia polityków stała się codziennością.
Milton Friedman powiedział kiedyś o ekonomii: „To, co sprawia, że jest ona najbardziej fascynująca, jest to, że jej fundamentalne zasady są tak proste, że każdy jest w stanie je zrozumieć, jednak niewielu je rozumie”. Niewątpliwie Ekonomia w jednej lekcji jest jedną z tych wyjątkowych publikacji, które pozwalają zrozumieć zasady ekonomii każdemu.
Zespół Instytutu Misesa przetłumaczył wywiady z ekonomistami szkoły austriackiej, omawiającymi poszczególne rozdziały książki. Zapraszamy do oglądania na Youtube (kliknij, aby otworzyć)!
3. Jak popularna na świecie jest Ekonomia w jednej lekcji?
4. Czym różni się wydanie Instytutu Misesa od poprzednich wydań książki?
5. Kiedy książka będzie gotowa?
6. Czy są jakieś recenzje i omówienia książki?
Ta książka to wybitne dzieło. Akcentuje dokładnie to, co trzeba powiedzieć, wykazując rzadką śmiałość i uczciwość. Nie znam żadnej innej współczesnej książki, z której inteligentny laik może nauczyć się tak wiele o podstawowych twierdzeniach ekonomicznych w tak krótkim czasie.
F. A. Hayek
Wyjaśnienie funkcjonowania systemu cenowego zaoferowane przez Henry’ego Hazlitta stało się prawdziwym klasykiem: jest ponadczasowe, bezbłędne, niezwykle kształcące.
Milton Friedman
Książka…tak potężna dzięki swej przejrzystości i przystępności, że możemy śmiało – bez żadnych wątpliwości – stwierdzić, że ukształtowała ona nasz świat.
Steve Forbes
Gdyby nagroda Nobla była przyznawana za przejrzyste myślenie ekonomiczne, książka pana Hazlitta byłaby jej godnym laureatem. Niczym skalpel chirurga przecina (odcina) na wskroś wiele absurdów napisanych ostatnimi czasy na temat naszych ekonomicznych problemów.
John W. Hanes, podsekretarz skarbu USA
Polecamy omówienie poszczególnych rozdziałów książki, w formie wywiadów z ekonomistami szkoły austriackiej: http://www.youtube.com/watch?v=AXx1sxaUcSw&list=PLBD690A0EDDF489D7&feature=plpp_play_all
III. Projekt „Sprzątamy ekonomiczne mity”
1. Czy macie sformułowany cel projektu?
Celem projektu Instytutu Misesa „Sprzątamy ekonomiczne mity” jest nauczenie młodych Polaków podstaw wolnorynkowej ekonomii i wyczyszczenie opinii publicznej ze szkodliwych mitów narosłych wokół roli przedsiębiorczości i funkcjonowania gospodarki. Cel osiągniemy poprzez wypromowanie książki Ekonomia w jednej lekcji Henry’ego Hazlitta i nieodpłatne dostarczenie jak największej ilości egzemplarzy do bibliotek szkolnych, uniwersyteckich i innych, tak aby z książką mogło zapoznać się jak najwięcej uczniów, studentów i nauczycieli.
Akcja rozpoczyna się 30 lipca, premiera Ekonomii w jednej lekcji zaplanowana jest po 15 października (ok. 25-30 października), akcja zakończy się po 30 października 2012 r.
W tym czasie planujemy pozyskać przynajmniej 31 000 zł od Darczyńców, sfinansować wydanie Ekonomii w jednej lekcji i rozesłać co najmniej 1 000 egzemplarzy do wskazanych przez Darczyńców szkół, bibliotek i placówek edukacyjnych w całym kraju.
Inwestycja w edukację młodego pokolenia jest najlepszą drogą ku wolności gospodarczej w Polsce!
2. Dlaczego wysyłacie książkę do szkół, a nie np. do polityków?
3. Co chcecie osiągnąć teraz? Co chcecie osiągnąć tą akcją za rok i za 10 lat?
W 2013 roku chcemy umożliwić kilkudziesięciu tysiącom uczniów, studentów i nauczycieli w całej Polsce swobodny dostęp do Ekonomii w jednej lekcji — jednej z najlepszych i zarazem najbardziej przystępnych książek o ekonomii jaka kiedykolwiek została napisana. Książka będzie służyła przez lata kolejnym rocznikom uczniów i studentów, będzie czytana i polecana przez nauczycieli — dzięki temu dobre idee ekonomiczne będą rozchodziły się w społeczeństwie coraz szybciej i dalej. Za rok będziemy mieli szansę zaobserwować większe zainteresowanie książką i zdroworozsądkową ekonomią, już teraz niektórzy wykładowcy polecają tę książkę swoim studentom z początkowych lat ekonomii — spodziewamy się, że w ciągu roku Ekonomia w jednej lekcji stanie się pozycją obowiązkową na wielu kursach akademickich czy nawet jako lektura uzupełniająca na lekcjach przedsiębiorczości w szkołach średnich.
Powodzenie tej akcji pomoże wydać taniego e-booka w 2013 r. i audiobooka.
Za 10 lat liczba osób, które przeczytały Ekonomię w jednej lekcji i dały się przekonać logicznym argumentom Hazlitta, może sięgnąć kilkuset tysięcy. Ci młodzi ludzie staną się elitą intelektualną, będą żądali od polityków wolności gospodarczej i braku ograniczeń dla rozwoju przedsiębiorczości. To realna siła, która zmieni Polskę.
4. Czy taka akcja może zmienić edukację ekonomiczną w Polsce?
Dołożymy wszelkich starań, aby książki były cały czas polecane, używane i wypożyczane — to rola dla nauczycieli i wykładowców. Utrzymujemy kontakt z nauczycielami i kadrą akademicką – przekażemy informację o wydaniu książki i o większej dostępności Ekonomii w jednej lekcji.
Liczymy na hojność mecenasów i uzbieranie wystarczająco dużej kwoty, aby uczynić książkę tanią, a następnie wydać e-booka i audiobooka.
5. Czy rząd i instytucje publiczne nie są odpowiedzialne za zamawianie książek?
6.Jak pomóc w akcji?
Szef projektu: Szymon Chrupczalski, kliknij, by zobaczyć e-mail, tel. +48 783 367 257
Fundraising: Piotr Kot, kliknij, by zobaczyć e-mail, tel. +48 513 238 146
PR i media: Bartosz Wilk, kliknij, by zobaczyć e-mail, tel. +48 793 449 696
Komentarz “Sprzątamy ekonomiczne mity!”