Projekt Lekcje Ekonomii dla Młodzieży (LEM) ma za zadanie wprowadzenie uczniów liceów w całej Polsce w podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej. W ramach cyklu sześciu lekcji szkoleni przez Instytut Misesa prowadzący obalają wiele mitów związanych z zagadnieniami takimi jak pieniądz, system bankowy, wartość czy oszczędzanie.
Eksperci Instytutu Misesa rozpoczęli ten projekt już w 2009 roku w kilku miastach. Od 2014 roku Fundacja postanowiła współpracować ze Stowarzyszeniem KoLiber, którego członkowie są przygotowywani do nauczania ekonomii w szkołach średnich. Owoce tej współpracy to dotarcie do 21 szkół i ponad 500 uczniów w całej Polsce.
Projekt LEM oprócz znajomości teorii kładzie nacisk na przygotowanie praktyczne. W zaplanowanych grach, scenach i zadaniach to uczniowie są głównymi bohaterami. Wysoki poziom interakcji jest dla uczniów ciekawą alternatywą dla tradycyjnych lekcji i wielu z uczestników za zainteresowaniem sięga po polecaną literaturę lub zaczyna interesować się działalnością Fundacji.
Obecnie osoby zaangażowane w LEM przeprowadzają 6 lekcji o następującej tematyce:
1. Czym jest ekonomia?
2. Woda i diament. Skąd bierze się wartość?
3. Historia pieniądza i czym jest inflacja?
4. Historia bankowości, bankowość centralna.
5. Podział dóbr w gospodarce - centralny plan czy wolny rynek (gra katalaktyczna).
6. Dlaczego warto oszczędzać? Co to właściwie są oszczędności?
W większości szkół przeprowadzony jest cały cykl lekcyjny, jednak ze względów na ograniczenia czasowe część nauczycieli decyduje się na wybrane tematy. Lekcje opracowane są w sposób pozwalający przeprowadzać je jako cykl, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by prowadzić je jako niezależne jednostki dydaktyczne. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia 6 lekcji w danej szkole, prowadzący LEM organizują dodatkowe zajęcia dla zainteresowanych uczniów.
LEM cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród przyszłych prowadzących, jak i nauczycieli — którzy coraz chętniej sami zapraszają nas do swoich szkół.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych wsparciem projektu LEM do wpłacania darowizn, które zostaną przeznaczone na:
- przygotowanie materiałów dydaktycznych — lekcje w ramach LEM są interaktywne i nie kojarzą się uczniom z tradycyjnym szkolnym wykładem. Uczniowie często uczestniczą w scenkach, grach i eksperymentach, które przybliżają im zawiłości teorii ekonomii i ułatwiają zapamiętanie wielu pojęć.
- przeprowadzenie szkoleń dla prowadzących — w każdym semestrze eksperci Instytutu Misesa przygotowują prowadzących lekcje do pracy w szkole. Lekcje pokazowe przeprowadzane są w Warszawie i transmitowane online do wszystkich zainteresowanych.
- promocja projektu w instytucjach oświatowych — w 2014 r. LEM promowane były na konferencjach i zjazdach nauczycieli przedsiębiorczości.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: ekonomiadlamlodziezy.pl
Osoby zainteresowane zdobyciem doświadczenia pedagogicznego poprzez prowadzenie zajęć w ramach LEM znajdą potrzebne informacje na tej stronie.
W semestrze wiosennym 2014 lekcje zostały lub bedą przeprowadzone w następujących szkołach:
Gdańsk
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
Prowadzący: Tomasz Malinowski i Krzysztof Turowski
Prowadzący: Wojciech Machnio i Bartosz Krzyżaniak
XV Liceum Ogólnokształcące im. Zjednoczonej Europy
Prowadzący: Tomasz Malinowski i Łukasz Samborski
Kalisz
V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego
Prowadzący: Krzysztof Chelinski i Mateusz Walczak
Kościan
I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga
Prowadzący: Piotr Kempiński
Łask
I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki
Prowadzący: Dawid Smolarek
Łomża
I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki
Prowadzący: Marcin Bagiński
Poznań
II Liceum Ogólnokształcące im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej
Prowadzący: Mateusz Gilewski
VI Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego
Prowadzący: Piotr Kasperkiewicz i Marcin Nowik
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
Prowadzący: Rafał Trąbski
IX Liceum Ogólnokształcące im. Karola Libelta
Prowadzący: Tomasz Pułról
Zespół Szkół Zakonu Pijarów im. Św. Józefa Kalasancjusza
Prowadzący: Mateusz Gilewski i Tomasz Pułról
Sanok
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej
Prowadzący: Piotr Kot
Siedlce
I Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Św. Rodziny
Prowadzący: Zbigniew Głowacki, Łukasz Iwanowski i Mateusz Paudyna
Suwałki
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej
Prowadzący: Maciej Letkiewicz
Tarnów
III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II
V Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka
Prowadzący: Mikołaj Pisarski
Warszawa
XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy
Prowadzący: Anna Gembicka, Paulina Jurek, Natalia Szpurko, Aleksandra Wilczyńska, Ernest Głuszcz, Kacper Szczurek, Mateusz Wodecki i Karol Zdybel.
Technikum nr 9 Lotnicze im. Bohaterów Narwiku
Prowadzący: Maciej Sosnowski
Wrocław
VII Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Prowadzący: Filip Kostrzewa i Kamil Rybikowski
Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych im. Marii Dąbrowskiej
Prowadząca: Anna Terejko
Zdjęcia z lekcji w IV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tarnowie (lekcja 3. i 4. - pieniądz i bankowość).



