Nie zapomnij rozliczyć PIT do końca kwietnia
KRS: 0000174572
Powrót
Historia myśli ekonomicznej

Hart: Charles Dunoyer (1786-1862)

0
David Hart
Przeczytanie zajmie 3 min
Hart_Charles Dunoyer (1786-1862)
Pobierz w wersji
PDF EPUB MOBI

Źródło: libertarianism.org

Tłumaczenie: Tomasz Kłosiński

Tekst pochodzi z The Encyclopedia of Libertarianism (2008)

Barthélemy-Charles-Pierre-Joseph Dunoyer — dziennikarz, naukowiec i wybitny ekonomista — urodził się w Carennac (w departamencie Lot) i zmarł w Paryżu w wieku 76 lat. Jako profesor ekonomii politycznej Dunoyer był autorem licznych prac na temat polityki, ekonomii i historii, a także członkiem-założycielem Société d’économie politique (Stowarzyszenia ekonomii politycznej) w 1842 roku. Odegrał kluczową rolę w historii francuskiego ruchu klasycznych liberałów w pierwszej połowie XIX wieku, wraz z Jean-Baptiste Sayem, Benjaminem Constantem, Charlesem Comte, Augustinem Thierry i Alexisem de Tocqueville.

Dunoyer studiował prawo w Paryżu, gdzie poznał Charlesa Comte'a, z którym wspólnie redagował liberalny periodyk Le Censeur (1814-1815) i jego następcę, Le Censeur européen (1817-1819). Zaangażował się politycznie w ostatnich latach Cesarstwa Napoleona i wczesnych latach Restauracji Burbonów, stanowczo sprzeciwiając się autorytarnym rządom, zarówno napoleońskim, jak i monarchicznym. Był szczególnie aktywny w swoim sprzeciwie wobec cenzury, militaryzmu, handlu niewolnikami i nadmiernych ograniczeń nakładanych na handel i przemysł.

Dunoyer i Comte odkryli liberalną ekonomię polityczną Jeana-Baptiste'a Saya w 1815 roku, po tym jak ich czasopismo zostało zamknięte przez cenzurę. Wydarzenie to miało kluczowe znaczenie dla rozwoju intelektualnego Dunoyera, ponieważ okazało się katalizatorem dla połączenia trzech różnych nurtów myśli w nową i potężną teorię wolności indywidualnej. Dunoyer i Comte połączyli liberalizm polityczny Constanta, którego głównymi filarami były konstytucyjne ograniczenia władzy państwa i rząd przedstawicielski, liberalizm gospodarczy Saya (tj. leseferyzm i wolny handel) oraz socjologiczne podejście do historii Thierry'ego, Constanta i Saya, które opierało się na analizie klasowej i teorii historycznej ewolucji społeczeństwa poprzez etapy, których kulminacją było leseferystyczne i rynkowe społeczeństwo przemysłowe.

darowizna.jpg

Poglądy te zostały rozwinięte w licznych artykułach w Le Censeur européen oraz w dwóch książkach, które Dunoyer opublikował w latach dwudziestych XIX wieku. Monografie te opierały się na jego wykładach w Athénée Saint-Germain w Paryżu: L'Industrie et la morale considérées dans leurs rapports avec la liberté (1825) i Nouveau traité d'économie sociale (1830). W swoim trzytomowym opus magnum, De la Liberté du travail (1845), kontynuował rozwijanie i udoskonalanie swoich koncepcji ewolucji wolnego społeczeństwa.

Po rewolucji 1830 r., która przyniosła władzę bardziej liberalnej monarchii konstytucyjnej, Dunoyer został mianowany członkiem Académie des Sciences morales et politiques (Akademii Nauk Moralnych i Politycznych) i pracował jako urzędnik państwowy — pełnił funkcję prefekta L'Allier i La Somme. Dunoyer został członkiem Conseil d'État (Rady Stanu) w 1838 roku, jednak zrezygnował ze stanowisk rządowych w proteście przeciwko zamachowi stanu Ludwika Napoleona w 1851 roku. Zmarł podczas pisania krytyki autorytarnego Drugiego Cesarstwa. Dzieło zostało ukończone i opublikowane przez jego syna, Anatole'a Dunoyera, w 1864 roku.

Źródło grafiki:wikipedia

Bibliografia i przypisy
Kategorie
Filozofia polityki Historia gospodarcza Historia myśli ekonomicznej Teksty Tłumaczenia


Nasza działalność jest możliwa dzięki wsparciu naszych Darczyńców, zostań jednym z nich.

Zobacz wszystkie możliwości wsparcia

Wesprzyj nas, to dzięki naszym Darczyńcom wciąż się rozwijamy

Czytaj również

Tocqueville_male.jpg

Filozofia polityki

Tocqueville: O użytku, jaki Amerykanie czynią ze stowarzyszeń

Rząd mógłby w Ameryce zastąpić niektóre wielkie stowarzyszenia i w poszczególnych stanach podjęto już takie próby. Lecz jakaż władza polityczna mogłaby kiedykolwiek ogarnąć nieprzebraną liczbę małych przedsięwzięć, które obywatele amerykańscy podejmują nieustannie za pomocą stowarzyszeń? Gdyby rząd we wszystkim zastąpił stowarzyszenia, moralność i poziom umysłowy demokratycznego, społeczeństwa narażone zostałyby na nie mniejsze ryzyko niż jego handel i przemysł.

Tłumaczenia

Rothbard: Fizjokratyzm i polityka wolnego handlu w XVIII-wiecznej Francji

Pierwsza „samoświadoma” szkoła myśli ekonomicznej powstała we Francji wkrótce po opublikowaniu Essai Cantillona. Z początku członkowie tej szkoły nazywali siebie „ekonomistami”, lecz później, ze względu na ich główną polityczno-ekonomiczną zasadę — fizjokratyzm (zasada natury) — zaczęli być określani mianem „fizjokratów”.

Gabriel_Czy-Jean-Baptiste-Say-był-rynkowym-anarchistą_male.jpg

Filozofia polityki

Gabriel: Czy Jean-Baptiste Say był rynkowym anarchistą?

Jean-Baptiste jest z całą pewnością najbardziej znany ze swojego słynnego prawa rynków (la loi des débouchés), często nazywanego prawem Saya. Chociaż prawo Saya jest jednym z kluczowych składników klasycznej teorii ekonomii, sposób w jaki to oczywiste twierdzenie było zniekształcane i błędnie interpretowane w wielu podręcznikach ekonomicznych, jak i w wykładach kwalifikowanych profesorów ekonomii, po prostu wprawia w zakłopotanie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.