
W dniach 30-31 maja we Wrocławiu gościł prof. Paul Cwik – wykładowca ekonomii i finansów w University of Mount Olive w Północnej Karolinie oraz Fellow amerykańskiego Mises Institute. Prof. Cwik uzyskał doktorat na podstawie pracy napisanej pod kierunkiem Rogera Garissona – najbardziej cenionego współcześnie badacza tematyki makroekonomicznej wśród ekonomistów austriackich. Nie dziwi zatem, że to właśnie makroekonomia zdominowała wrocławskie spotkania z prof. Cwikiem.
W czwartek 30 maja mogliśmy wysłuchać otwartego wykładu na temat różnic między austriackim a głównonurtowym podejściem do makroekonomii. Prof. Cwik przedstawił wyjaśnienia procesów rozwoju gospodarczego i cyklu koniunkturalnego z perspektywy austriackiej i skontrastował je z ramami teoretycznymi, jakie studenci spotkają w większości podręczników do makroekonomii. W wykładzie zwrócił także uwagę na tematykę odwróconej krzywej dochodowości – której poświęcił część swojej pracy naukowej – mogącej sygnalizować zbliżanie się recesji. Wykład – po przetłumaczeniu – postaramy się umieścić wkrótce na naszym kanale na YouTube.
Z kolei w piątek odbyły się seminaria zaawansowane, w których oprócz naszego amerykańskiego gościa uczestniczyli eksperci Instytutu i absolwenci naszych Szkół Ekonomicznych. Na czterech seminariach poruszano kolejno kwestie:
- mikropodstaw współczesnych modeli makroekonomicznych (na podstawie tekstu dr. Krzysztofa Turowskiego);
- różnic między neutralną stopą procentową w ujęciu banków centralnych a naturalną stopą procentową w ujęciu austriackim (na podstawie powstającej rozprawy habilitacyjnej dr. Arkadiusza Sieronia);
- relacji między zmianą stopy procentowej a długością struktury produkcji (na podstawie artykułu dr. hab. Mateusza Machaja);
- wpływu rezerwy cząstkowej na stabilność gospodarczą (na podstawie cyklu wpisów prof. Geroge’a Selgina).
Choć momentami dyskusje były dość gwałtowne i emocjonalne, to szczęśliwie na zakończenie dnia wszyscy uczestnicy chętnie stanęli do wspólnego zdjęcia. Prof. Cwik gratulował nam stworzenia tak żywego środowiska intelektualnego i zachęcał młodych adeptów szkoły austriackiej do przekucia uczestnictwa w dyskusjach na publikację tekstów i rozpraw naukowych.
